Het vlindereffect

jody-bakker 29 december 2021
De vlinders in het boek 'De reis van haar leven' veroorzaken met hun kleine vleugelslagen geen orkanen in Amsterdam. Wel zorgen deze prachtige dieren ervoor dat Maria bevangen raakt door een reisvirus. Ze belandt in het bruisende Amsterdam samen met haar twee dochters. Daar weet ze stand te houden als zelfstandige vrouw tussen de elite uit binnen- en buitenland. Uiteindelijk weet ze een plek op een schip te bemachtigen naar het Suriname van haar dromen. Daar proeft ze samen met haar dochter van de wilde natuur, maar ook de rauwe werkelijkheid van slaven en plantages. Het verblijf in Suriname voelt relatief kort, want Maria keert na een tijd alweer terug naar Amsterdam. Daar is het toch allemaal wat minder kleurrijk en fantasierijk als aan de overkant van de oceaan. Het betoverende vlindereffect had Ruth nog wel iets meer door het boek heen mogen mengen.

Waar dan weer een snufje teveel van is toegevoegd, is de fictieve romance met Jan. Dat beslaat een flink deel van het verhaal, zonder dat dit een doorslaggevende betekenis krijgt in het boek. Dan had ik graag nog wat meer gelezen over de jonge jaren van Maria of een verdieping gehad van de mensen om haar heen.

Het is een fijn boek om je in te verliezen en te genieten van de natuurpracht en levenslust van Maria. Het is bovendien het debuut van Ruth. Het is veelbelovend, maar laat ook ruimte voor nog sterker tweede boek.

Meer recensies van jody-bakker