Een avontuur, een inspiratiebron, een meandering

jody-bakker 07 juli 2021
Li An Phoa nodigt je uit voor een reis, een droom, haar levenswerk. Wandel je mee langs de maas? Of pedel je liever over een wilde rivier in Canada?
In ‘Drinkbare rivieren’ is elk deel van het boek gekoppeld aan een reis langs een rivier of een belangrijke plek. Rivieren en plekken die aan de basis staan voor de droom van Li An: drinkbare rivieren.
Vanuit die droom spant Li An zich in voor haar levenswerk. Samen met anderen een verandering teweeg brengen. Rivieren beschermen tegen vervuiling. De waardering voor drinkbaar water tastbaar maken. De kracht van de natuur laten terugkeren.

Drinkbare rivieren is een open uitnodiging om kennis te maken met dit thema van drinkbare rivieren. Li An en Maarten hebben een heel toegankelijk boek geschreven. Tijdens het avontuur zie je de natuurpracht door de ogen van Li An en doe je geleidelijk aan meer kennis op. Hierdoor is het boek leerzaam, maar zeker niet belerend. En ook nog voorzien van prachtige kleine illustraties.
In dit boek komen veel denkers, natuurliefhebbers, wetenschappers en bewoners van de rivieroevers aan het woord. Deze veelstemmigheid voelt als een onderdompeling in een inspiratiebron.
Zoals een rivier altijd in beweging is, is het onvermijdelijk dat de lezer ook in beweging komt door dit boek. Ik wil dit symbolisch samenvatten in meanderen: me(zelf) (ver)anderen. Welke stapjes, hoe klein ook, kun je zelf zetten om je steentje bij te dragen aan dit levenswerk? Ik hoop dat dit boek een groot publiek krijgt, want dat verdienen Li An en Maarten en dat verdienen onze rivieren!

Meer recensies van jody-bakker