Boeiende reis met een onverwachte eindbestemming

jody-bakker 27 april 2021
De familie Wachtman bestaat in de eerste plaats uit Philip Wachtman. Een universitair hoofddocent van middelbare leeftijd, die midden in een flinke carrièredip zit. De afgelopen jaren heeft hij met zo min mogelijk inspanningen zijn verplichtingen binnen het Instituut voor Familierecht vervuld. Daartoe heeft hij zijn ca. 20 jaar oude promotieonderzoek telkens weten te recyclen. Een recente uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens over zíjn onderwerp - de anonimiteit van spermandonoren - schudt zijn ingedutte vakgebied door elkaar.

Philip heeft zijn moeder jong verloren en van een goede band met zijn vader is het nooit gekomen. Hij is toch vooral op zichzelf gericht, heeft moeite om sympathie te tonen en vindt het lastig om een band op te bouwen met collega’s, studenten, vrienden en familie. Zijn uitlaatklep, levenswerk én grootste geheim is de vruchtbaarheidskliniek Willendorf. Hij heeft daar zo vaak gedoneerd, dat hij naar verwachting van meer dan 400 kinderen de biologische vader is. Hoe lang kan Philip nog in de anonimiteit blijven? De recente uitspraak en vooral die ene opdringerige studente, dreigen zijn grote geheim te onthullen.

Freya, de vriendin van Philip, wil de familie Wachtman heel graag uitbreiden. Ze heeft een nadrukkelijke kinderwens en de tijd dringt. Nu ze bijna 40 is, schakelt ze de hulp in van de medische wetenschap. Philip weigert echter hieraan mee te werken, tot haar grote frustratie. Freya stort zich in haar rol als actrice. Ze heeft een kortstondige carrière op het toneel achter de rug. Door een traumatische gebeurtenis achter de schermen, heeft ze het roer moeten omgooien. Ze is een succesvolle stemactrice geworden en vertolkt de rol van een zeer populair kinderidool. In die hoedanigheid wordt ze ook tijdens haar werk telkens weer geconfronteerd met het grote gemis in haar leven.

-- “Je komt niet altijd aan op je bestemming, maar je bestemming is altijd waar je bent gekomen” --

Voor Philip vormt deze quote een belangrijk kantelpunt en de aanleiding om anders te kijken naar zijn eigen identiteit. Voor mij voelt deze quote als een beknopte weergave van mijn leeservaring. Mijn reisgenoten, Philip en Freya, zijn misschien niet zo sympathiek, maar zeker levensecht. Zij zijn door Christiaan Alberdingk Thijm uitstekend uitgewerkt en gepositioneerd in een sterke plot. Tijdens mijn reis waren er wat ongemakkelijke momenten. Je wordt deelgenoot van een aantal expliciete scènes, die nogal privé zijn. Daarmee brengt de schrijver het thema ‘belang van privacy’ impliciet, maar helder, naar voren. Het merendeel van de reis was ik geboeid door de zorgvuldige en veelzijdige behandeling van het kwetsbare hoofdthema . Halverwege het boek dacht ik de eindbestemming van de reis in het vizier te hebben, maar nee… Christiaan Alberdingk Thijm heeft een verrassend reisschema bedacht, waardoor je kunt genieten van de reis en van een onverwachte eindbestemming!

Meer recensies van jody-bakker