Liefde en leugens

jody-bakker 23 oktober 2022
Tijdens een filmische motorrit door Mexico-Stad verliest Lore haar hart aan Andrés. Thuis in Laredo zorgt haar man Fabian voor de tweeling, terwijl hij zijn zaak door de economische crisis probeert te loodsen. Haar hart is groot genoeg voor twee mannen. Haar hoofd vol leugens lijkt groot genoeg voor twee levens. Jaren later zegt Lore hierover: “Ik wilde ook altijd meer”.

Het verbloemen, liegen, bedriegen heeft een hoge prijs. Andrés sterft door een kogel in een motel in Laredo. Fabian gaat jarenlang de gevangenis in. “Liefde was de méést vernietigende kracht". Als door een aardbeving worden levens verwoest en een andere kant op geduwd.

Leugens blijven en prikkelen. Cassie is geobsedeerd door true crime en ze beheert een blog over de meest gruwelijke moorden. Jaren later, ziet zij in het verhaal van Lore, Fabian en Andrés meer dan een blog. Dit kan een boek worden! Terwijl ze aan haar levenswerk schrijft, keert ze terug naar haar lastige jeugd.

De schrijver heeft de macht, maar Lore weet meer dan je ooit zult weten… De interviews en terugblikken schetsen een steeds scherper beeld van de fatale avond en de aanloop daarnaartoe. De lezer moet geduld hebben. De ontwikkelingen gaan traag en de spanning komt pas in het laatste deel van het boek.

Katie Gutierrez beeldt het verhaal uit met poëtische zinnen. Wellicht voor de fijnproever een te uitbundig taalgebruik, maar het levert zeker een aantal mooie regels op. Voor mij zijn de vele Spaanse woorden een mooie bonus!

Wie toont zijn ware gezicht? Twee vrouwen verscheurd door liefde en leugens vinden elkaar, uiteindelijk.

Meer recensies van jody-bakker