De wil om vrij te zijn

jody-bakker 24 april 2021
De beeldende titel van Sue Monk Kidd's boek staat symbool voor de wil om vrij te zijn.

Het centrale thema van slavernij maakt het geen loodzwaar boek (waar ik een beetje benauwd voor was). Natuurlijk bevat het boek een aantal heftige scènes over de gruwelijke straffen die werden opgelegd. Die scènes moeten verteld worden!

Het boek is nog veel meer dan dat. Het is indrukwekkend, krachtig, hoopgevend en dapper. Dit boek stelt je de vraag: heb jij je vleugels al gevonden?

-- Witte Vleugels --
Sarah Grimké is intelligent, ambitieus, stellig tegen de slavernij én een elfjarig meisje. Die combinatie zorgt er in het Charleston (South Carolina) van 1803 voor dat ze niet de kans zal krijgen om haar droom uit te laten komen om advocaat te worden. Ze moet zich verzoenen met het idee dat ze over enkele jaren een echtgenoot zal moeten vinden tussen die zonen van aristocraten en plantagehouders. Haar stem zal niet gehoord worden…

--Zwarte Vleugels--
(Hetty) Handful groeit als jonge slavin op in het huishouden van de familie Grimké. Ze is een leeftijdsgenoot van Sarah, maar ze mag zich niet als gelijke zien. Handful wordt aan Sarah toevertrouwd als kamenier. Ze moet leren leven met de vele beperkingen en risico’s die de slavernij haar oplegt. Zij mag geen eigen stem hebben…

--Witte Vleugels Zwarte Vleugels--
Sarah en Handful sluiten, ondanks de omstandigheden, vriendschap. Samen plegen ze kleine daden van verzet. Handful leert lezen van Sarah, terwijl dat bij wet verboden is. Sarah schopt tegen een aantal heilige huisjes aan, zoals het huwelijk en het geloof. Handful spaart samen met haar moeder geld bij elkaar, in de hoop zich ooit vrij te kunnen kopen. Naarmate Sarah en Handful ouder worden, groeit hun verzet mee. Sarah Grimké is samen met haar zus de geschiedenis ingegaan als voorvechtster van de anti-slavernij beweging en van gelijke rechten ongeacht ras en geslacht.

Óf het Sarah en Handful lukt om vrij te zijn, om te vliegen, dat laat ik in het midden. Laat je meevoeren door dit prachtige boek en ontdek het vooral zelf!

Meer recensies van jody-bakker