Meesterwerk van een meester-auteur

Johan Vital 10 maart 2024
Twee dagen geleden aan het publiek voorgesteld, nu uitgelezen, én - ik wil niet voorbarig zijn - één van de meest beklijvende boeken van 2024. No doubt! Dat van Heulendonk geniaal gecomponeerde verhalen weet te bedenken, wisten we al. Dat hij een meester-stilist is, eveneens. Maar, wat mij betreft, overtreft hij al zijn voorgaande werk in De kroon met twee pieken. Een hele plejade aan personages, met steeds wisselende perspectieven, de meest verschillende tekstsoorten, gaande van krantenartikels, schoolpresentaties, e-mailberichten of telefoongesprekken, ze krijgen allemaal hun eigen stijl én hun eigen specifieke plek in dit wervelende puzzelstuk. Je blijft als lezer geboeid, nieuwsgierig verder lezen, je verwacht een spectaculair einde. En inderdaad, het slot is op zijn minst verrassend, zij het dat het eerder aanvoelt als een stomp in de maagstreek.
Bij van Heulendonk is elke zin af, gepolijst, overdacht, to the point. Er staat nooit een woord te kort, geen één te veel.
Dit boek verdient prijzen, om de simpele reden dat Guido van Heulendonk één van de grootste vakmannen is in het Nederlandstalige literatuurland.
En ... laat er geen twijfel over bestaan: Peter Green was de grootste bluesgitarist ever, Albatross is het absolute nummer ooit, in elke top weet-ik-hoeveel. Forever!

Meer recensies van Johan Vital