Simenon is een grootmeester

Johan Vital 23 oktober 2023
Simenon is bekend als veelschrijver, wat hem waarschijnlijk een reputatie heeft opgeleverd van wat snel en oppervlakkig boeken te produceren. Het feit dat het grootste deel van zijn oeuvre 'maar uit politieromannetjes' bestaat heeft de man niet veel goed gedaan. Toch is hij voor mij een van de meest miskende auteurs van de voorbije eeuw. Lees er dit pareltje een keer op na. Ik weet het, de titel roept niet meteen de meest spannende dingen op, maar ik ken weinig auteurs die op zo weinig pagina's zoveel (meestal dreigende) sfeer weten te creëren. Het is nu ver ons bed, maar al na een paar bladzijden leef ik helemaal mee binnen de muren van die boerderij in de Vendée. Personages zijn vaak figuren van weinig woorden, er wordt zoveel NIET gezegd, wat het allemaal zo dreigend maakt.
Groots, ik heb er maar één woord voor.

Meer recensies van Johan Vital