Is dit alles?

Johan Vital 21 november 2021
Behoorlijk ontgoochelend boek. Imme Dros kan wel schrijven, dat laat geen twijfel. En het feit dat we historisch gezien weinig of niets met zekerheid weten over Shakespeare en zijn vrouw Anne Hathaway, laat heel veel ruimte om er iets spannends, verrassends, pakkends van te maken. En dat is geenszins het geval. Het leven van die twee kabbelt rustig en zonder noemenswaardige voorvallen verder. Hele bladzijden worden gevuld met het navertellen van de toneelstukken, tja, dan is dat eigenlijk de verdienste van The Bard himself. Wanneer je heelder stukken blijft doorlezen over Shylock en zijn wedervaren, dan heb je als lezer van Imme Dros toch even het gevoel dat je erbij genomen wordt. Erg ontgoochelend dus.
En, misschien even checken: in het verhaal wordt er om de haverklap koffie gedronken. In de jaren 1590? In een gat als Stratford? Lijkt me sterk!

Meer recensies van Johan Vital