Indrukwekkende saga

Johan Vital 30 januari 2022
Net iets meer dan een maand had ik nodig om de pakweg 1700 bladzijden van de 4 Napolitaanse romans te lezen. Vijf sterren geef ik hoogst zelden, een mens moet daar o zo zuinig op zijn, en die 5 sterren slaan misschien niet specifiek op dat laatste vierde deel, maar ik wil die hoogste trofee toch uitreiken voor het immense werk van Ferrante. Een monument, een indrukwekkend epos, bevolkt met tientallen personages, groots, klein, vilein, helden en smeerlappen, in een decor waar je op de duur zelf in rondloopt. Misschien had het met wat minder bladzijden ook gekund - die Italianen ratelen graag door - maar ik heb me geen bladzijde verveeld. Was het Walschap niet die zei dat een roman niets meer moet zijn dan een goed verhaal? Wel, dit is er één. Nu nog stilletjes hopen dat de verfilming even goed zal zijn. Die eerste aflevering laat in elk geval het beste verhopen.

Meer recensies van Johan Vital