Woorden van Timo

Afgelopen najaar verscheen ‘Woorden van Timo’ bij Uitgeverij Ploegsma. Het betreft hier een vertaling uit het Fries van het verhaal dat Tialda Hoogeveen al in 2020 publiceerde bij Uitgeverij Afûk. ‘Woorden van Timo’ is een klein verhaal over een groot gemis.

We volgen Nanne gedurende het jaar van haar schoolexamen op het VMBO. Op zichzelf is dat al spannend genoeg voor veel jongens en meisjes, maar Nanne begint het schooljaar met het verlies van haar broer Timo die door een verkeersongeluk overlijdt. Geklooi met zijn mobieltje terwijl hij naar huis fietst wordt hem noodlottig. Nanne en Timo waren heel close. Beiden houden van muziek maken en van zingen en Timo schijft dan ook nog eens verhalen, gedichten én songteksten. Maar plotseling is hij er niet meer. Ook voor Timo’s beste vriend, de leuke, slimme en (knappe!) Glenn stort de wereld in.

We leven met Nanne mee. Zien hoe moeilijk haar ouders het hebben, zien ook hoe de klasgenoten van Nanne met haar omgaan en hoe Glenn af en toe bij Nanne langskomt omdat ook hij niet goed weet hoe om te gaan met de dood van Timo. Wie ook af en toe langskomt bij Nanne is Timo zelf. Op moeilijke momenten is het net of hij haar even komt geruststellen. Hij helpt haar met het verwoorden van haar pijn en zo ontdekt Nanne dat ook zij mooie teksten kan maken. En dat niet alleen: de keuze voor een vervolgstudie (muziek!), eindexamen doen en zelfs verliefd worden; we maken het allemaal mee.

Met eenvoudige taal en ik kleine hoofdstukken schrijft Tialda Hoogeveen een fijn boek. Ze blijft dicht bij haar personages, maakt de tegenstrijdige emoties invoelbaar en opent de weg voor zelfexpressie. Niet alleen voor Nanne maar voor veel meer jongeren. Natuurlijk voor hen die zelf worstelen met verlies, maar ook jongeren die zien hoe moeilijk een klasgenootje het kan hebben in soortgelijke situaties. Alles bij elkaar is het een toegankelijk boek dat goed gebruikt kan worden op héél veel scholen, zeker ook op VMBO's!

Meer recensies van JohnSchrijnemakers