Rick van de Westelaken leest dit boek voortreffelijk voor, laat ik daar mee beginnen. Er is niets op aan te merken, hij weet de juiste toon te treffen in dit 31 uur tellende verhaal.

Jake Epping, leraar Engels, wordt via Al Templeton, een bevriende cafetaria-eigenaar, in de gelegenheid gesteld terug te reizen in de tijd. Terug naar 2 september 1958. En weer terug te keren naar 2011. Jake (en Al) kunnen zo vaak als ze willen terug in de tijd, maar het is ‘daar’ telkens 2 september 1958. Ze kunnen zo lang wegblijven als ze willen, een uur, een week, tien jaar, als ze weer terugkeren in 2011 zijn er ‘hier’ slechts 2 minuten verstreken. Als je het verleden verandert, heeft dat uiteraard ook gevolgen voor de toekomst, kleine veranderingen hebben kleine gevolgen, grote veranderingen grote. Maar al deze veranderingen worden ongedaan gemaakt als je weer opnieuw door het gat in de tijd terug gaat naar 1958. Al is stervende en stelt Jake voor terug te gaan in de tijd om de moord op Kennedy te verijdelen. Jake wordt getriggerd door een verhaal dat Harry, een 60-jarige leerling van hem, heeft geschreven en gaat terug in de tijd om de gebeurtenissen die in dat verhaal hebben plaats gevonden te voorkomen. In de eerste plaats omdat hij dit graag wil doen voor Harry en in de tweede plaats is het een test om te kijken of het daadwerkelijk effect heeft gehad. Het is niet eenvoudig om het verleden te veranderen, het verleden vecht terug en probeert keer op keer een spaak in het wiel te steken om te voorkomen dat Jake de gebeurtenissen kan veranderen. Maar toch lukt het hem enigszins. Terug in 2011 blijken de gevolgen van die veranderingen niet alleen maar gunstig uit te pakken. Jake, die zich in 1958 George Amberton noemt, gaat weer terug naar 2 september 1958, verijdelt enkele dramatische gebeurtenissen en blijft gedurende een aantal jaar in het verleden om uiteindelijk een poging te doen de moord op J.F. Kennedy te verijdelen.
Het is een schitterend verhaal. Stephen King kan wel een verhaal vertellen. Ik bleef voortdurend nieuwsgierig naar de afloop van de verschillende gebeurtenissen en nieuwsgierig naar hoe het slot van het verhaal zou uitpakken. Hoe zou de toekomst zijn veranderd als hij inderdaad de moord op Kennedy zou kunnen verijdelen? Eigenlijk is het voornemen de moord op J.F. Kennedy te verijdelen een vehikel geworden om een verhaal over tijdreizen te vertellen. Welke mogelijkheden en onmogelijkheden dit tijdreizen met zich mee brengt.
Tijdens de jaren in het verleden ontmoet hij Sadie en hij wordt verliefd, ondanks dat hij weet dat dat niet verstandig is. Hij kan haar onmogelijk mee naar de toekomst nemen, toch? Of zou hij in het verleden moeten blijven. Fantastische dilemma’s die het tijdreizen oproept.
Het is een boeiend verhaal. Toch zijn er passages, ergens halverwege het boek, die minstens met de helft teruggebracht hadden kunnen worden. Over het wel en wee van Lee Harvey Oswald, bijvoorbeeld, die door George Amberton in de gaten gehouden wordt. Ik kan me voorstellen dat er lezers zijn die daar afhaken. Dat is jammer, want er wordt verderop nog genoeg 'moois' ten tonele gevoerd.
Stephen King kan soms heel erg lang uitweiden en zich verliezen in zeer gedetailleerde beschrijvingen. In een 'gewoon' boek kun je daar snel doorheen lezen en doorbladeren, alinea’s overslaan en verder lezen; in een luisterboek gaat dat niet - (ik heb de snelheid van vertellen in elk geval één keer op anderhalf keer de snelheid gezet).
Hoewel het verhaal naar mijn idee korter had gekund (als je er 100 tot 150 pagina’s had uitgehaald , was het evengoed nog een boek van ruim 700 bladzijden geweest!), vond ik het jammer dat ik het uit had. En hoewel ik veel liever een ander einde had gezien, kon ik met dit door Stephen King bedachte einde leven. Het verleden is weerbarstig en laat zich niet zomaar veranderen, dat had George aan den lijve ondervonden, en zonder dat is het reizen in de tijd ook aan wetten en regels gebonden. Want als Jake/George vier jaar of meer in het verleden had geleefd, dan was hij natuurlijk ook vier jaar ouder geworden. Als hij dan weer terug was in 2011, waren er slechts twee minuten verstreken. Ging hij daarna weer terug, dan begon hij weer opnieuw in 1958. Tja.
Het boek heeft me na lezing nog behoorlijk bezig gehouden, met als gevolg dat ik met wat moeite aan een nieuw luisterboek begonnen ben. Ik had gewoon nog wat meer gewild.

Reacties op: Het verleden is weerbarstig en laat zich niet zomaar veranderen

22-11-1963 - Stephen King
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 9,99