Ingewikkeld

Jos Josso 13 juli 2023
Ik ben dol op verhalen over tijdreizen, dus dit boek stond al enige tijd op mijn 'Wil ik lezen'-lijst. En ik werd niet heel erg teleurgesteld. Jen gaat, ongewild, terug in de tijd om - blijkt - te achterhalen wat de oorzaak is van de steekpartij van haar zoon in 2022. Eigenlijk is het ontzettend knap van Gillian McAllister om, teruggaand in de tijd, het ene na het andere raadsel tegen te komen om daar verderop in het boek een verklaring voor te geven. Toch wordt het me uiteindelijk te ingewikkeld om nog te proberen alles te omvatten wat er is gebeurd en te onthouden wat wel of niet meer klopt. Want wat Jen terug in de tijd weet te voorkomen, zou consequenties moeten hebben voor wat daar op volgt. Ik krijg er de vinger niet achter, maar door een ontmoeting te vervroegen (hiermee spoil ik niets), zou een volgende ontmoeting niet meer plaats hebben, en ... nou ja, dat zou consequenties hebben denk ik. Al met al, ingewikkeld, dat zeker en op een gegeven moment was ik in verwarring omdat ik dacht dat een misdaad (twee misdaden?) later had plaatsgevonden dan in de tijd waarin Jen zich op dat moment begaf. Dit klinkt raadselachtig, maar dat is wat tijdreizen met je doet. Als iets in 2020 gebeurt, hoe kan het dan daar in 2005 al informatie over is? Maar het klopt wel en McAllister heeft er een aardige draai aan gegeven.
Het boek is verdienstelijk voorgelezen door Simone Breukink

Meer recensies van Jos Josso