Gerben Hellinga light

Jos Josso 04 mei 2024
Een abrupte overgang naar het tweede deel - en de inhoud van dit tweede deel - kwam het verhaal niet ten goede in mijn beleving. Alsof in één boek twee verhalen speelden.
Ik had waarschijnlijk te hoge verwachtingen van het boek. Het is amper een Gerben Hellinga light. Kunstenaars en criminelen in Amsterdam en drugs natuurlijk. 't Is een mooie mix voor een goed verhaal.
Ik kreeg de indruk dat Fons Dellen niet wist welke kant hij op moest met Merel en Tom en rigoureus een knoop doorhakte, met als gevolg dat er een afslag was gemist en er een nieuw verhaal ontstond.
Ik kreeg een steeds grotere hekel aan de verwende en min of meer narcistische Jessica/Jessa. Dat karakter had Fons Dellen goed uitgewerkt. Maar dan is het zo jammer dat zij in het tweede deel een grotere rol speelt, dan de wat nuchtere blije en levenslustige Merel. Zij had meer power. Het verhaal over de strijd tussen de twee vrouwen had ik wel willen lezen. Met 'strijd' bedoel ik een ontwikkeling in het verhaal, hoe botsingen en wrijvingen tussen de twee vrouwen het verhaal verder zouden kleuren. Helaas, Fons Dellen had een ander idee voor ogen.
Ik heb het wel in een ruk uitgelezen, want het leest vlot weg. Het is ook geen slecht boek, het is jammer dat het Fons Dellen niet is gelukt het eerste deel van het verhaal verder uit te werken en overstapte naar een makkelijker ander verhaal.

Meer recensies van Jos Josso