Lees eens een jeugdboek

Jos Josso 16 april 2024
In het kader van de LEWA is het een goed idee als lezers die normaal gesproken nooit een kinderboek lezen, dat nu eens wel gaan doen. April, de LEWA-maand is daar erg geschikt voor. Er zijn veel goede jeugdboeken geschreven, die de boekenplank van de volwassenen niet bereiken omdat het jeugdboeken zijn. Zonde dat die boeken alleen maar door kinderen worden gelezen. Er zijn overigens wel volwassenen die bijzonder te spreken waren/zijn over Lampje; de pr-campagne voor dit boek kun je behoorlijk succesvol noemen. Maar er zijn meer goede jeugdboeken (betere vind ik zelfs, maar al die boeken met elkaar vergelijken is eigenlijk helemaal niet nodig), die het verdienen om ook gelezen te worden door iedereen boven de twaalf.
Welkom thuis chrononauten is zo'n boek. Een avonturenroman die zich afspeelt - begint - in 1955. Begint, want Barend reist naar andere tijden. Op zoek naar verloren gegane kunst. Dat Barend die eer ten deel valt, komt omdat hij bijzonder goed kan tekenen en van kunst houdt. Die kwaliteiten brengen hem bij een veilinghuis waarvandaan hij deze tijdreizen kan ondernemen. Dirk Weber heeft verschillende prijzen gewonnen, o.a. een zilveren griffel en de Thea Beckmanprijs. Ik begrijp dat wel. Weber zet een spannend verhaal neer en weet de lezer tot het laatst geboeid te houden. Een boek geschikt voor iedereen van 8 tot 80.

Meer recensies van Jos Josso