De voorlezer

Jos Josso 29 juli 2023
Ik weet niet meer wie me op het spoor van Huub Dikstaal als bijzondere voorlezer van dit verhaal van Colin Dexter heeft gezet, ik meen Helma Koot, maar het kan ook Marieke Scheers zijn geweest. Ik kende Huub Dikstaal van andere luisterboeken en hij scoorde bij mij telkens hoog. Maar als voorlezer van Dwaalspoor is hij fantastisch. Met subtiele stemveranderingen geeft hij de verschillende karakters een eigen stem. Je moet er af en toe bij stil staan dat er een verteller aan het woord is, anders denk je nog dat het verhaal zichzelf vertelt. Zelfs het geluid van de telefoon (prr - prr) is onweerstaanbaar, en dat zeg ik niet om een flauwe grap te maken. Het is een genot om te luisteren naar de stem van Dikstaal en ik ben Helma, Marieke of wie dan ook dankbaar dat ze mij op dit boek heeft gewezen. Dat ik toch maar vier sterren aan dit boek heb toegewezen, komt omdat Huub er weinig aan kan doe dat de plot een beetje teleurstelt. De, vaak humeurige, Morse en de soms wat overdonderde Lewis worden in dit eerste deel uitstekend geïntroduceerd. Wel vroeg ik me tijdens het luisteren zo nu en dan af of Colin Dexter nu niet tegen canceling aan zou zitten. Enigszins seksistisch zou je het best mogen noemen, en wat fijn dat hier nog geen sensitivity reader overheen is gegaan (ik hoop dat ik niemand op ideeën breng), want het verhaal is kleurrijk en de karakters eveneens. Ik heb ervan genoten. Huub krijgt vijf *****.
Er zijn meer boeken die ik speciaal luister om de voorlezer en dat valt nooit tegen.

Meer recensies van Jos Josso