Na de lovende recensie van Martin O. ben ik dit boek gaan lezen. Een dystopische roman over de wereld zoals die eruit zou kunnen zien over .. . hoeveel jaar? Het toekomstscenario dat Atwood schetst is niet zo gek bedacht. Mensen zijn tot heel wat in staat, zowel medisch-wetenschappelijk als politiek; dus, als zelfs het ondenkbare mogelijk is, waarom dan het denkbare niet? Als puber verslond ik Science Fiction; ik las alles wat er te krijgen was, van Asimov tot Zelazny, maar daar kwam op een gegeven moment de klad in. Zo nu en dan koop ik in een antiquariaat nog eens een boek dat ik destijds gelezen heb, maar het boeit me niet echt meer. Oryx en Crake leek me het boek om weer eens iets nieuws op SF-gebied te lezen. Toch hield het me niet erg in de greep. Margaret Atwood schrijft geweldig gemakkelijk, daar is niets op af te dingen, maar ik miste heel erg de noodzaak van het avontuur. Waarom ondernam Sneeuwman deze tocht? Eigenlijk ondernam hij die vooral zodat Margaret Atwood kon vertellen hoe de wereld was geworden, zoals die was geworden. Sneeuwman ging op zoek naar voedsel en wapens, maar eigenlijk gehad hij die wapens vooral nodig gedurende zijn tocht en het voedsel was toch eigenlijk ook een beetje bijzaak. Het wilde dus niet echt spannend worden. Wel bleef ik nieuwsgierig. En het verhaal was boeiend genoeg en het lezen ervan absoluut geen straf, maar ik ren nu niet onmiddellijk naar de bibliotheek om het tweede deel van deze trilogie te gaan lezen. Nu nog niet tenminste, maar ik ben waarschijnlijk nieuwsgierig genoeg om dit ooit nog eens wel te doen. Want, ja het eind van Oryx en Crake is een fantastische cliffhanger.

Reacties op: Boeiend genoeg

Oryx en Crake - Margaret Atwood