Verboden alliantie

Joyce 05 mei 2024
De ondertitel zorgt er toch alleen al voor dat je wilt lezen waar dit boek over gaat? Aangezien ik geen flapteksten lees, was het toch wel spannend hoe het verhaal zich zou ontwikkelen. Maar wat heb ik dit verhaal in een sneltreinvaart uitgelezen! Dat is bij mij altijd alleen maar positief, omdat ik dan niet kan stoppen met lezen.

Dit verhaal is gebaseerd op waargebeurde verhalen en ik durf er bijna ook wel van uit te gaan dat zoiets echt gebeurd is. Want naar mijn idee was echt niet elke Duitser verkeerd tijdens de oorlog. Hoeveel jongeren zijn er ook niet in dat land gedwongen om te vechten voor iets waar ze niet achter stonden?

Met dit boek word je als lezer nogmaals op de feiten gedrukt van de gruwelen in de concentratiekampen tijdens de Tweede Wereldoorlog. De ‘operaties’ die Marieke in dit verhaal beschrijft, lijken te gruwelijk voor woorden, maar uit andere boeken weet ik dat dit echt zo is gebeurd.

Het einde van het verhaal liet me nog even op het puntje van mijn stoel zitten, omdat de afloop toch nog wel een beetje onzeker was. Maar uiteindelijk kon het boek wel met een gerust gevoel dicht.

In deze tijd, met 5 mei just around the corner, maar misschien eigenlijk wel het hele jaar rond, is het lezen van dit verhaal echt een must! Dat we nooit mogen vergeten dat dit niet herhaald mag worden!

Meer recensies van Joyce