Een geslaagd en origineel debuut

Joyce Remmerswaal 06 augustus 2019
Erik Betten heeft in Quarantaine een interessant en origineel thema gekozen, de problemen rond de gaswinning in Groningen en dan net even anders zeg maar. Het heeft flinke vleug fantasy, maar dat is totaal niet overheersend en maakt het een prettig boek om te lezen. De dodelingen zijn "gewone" personages en deel van het vertaal. Het past prima in het plot dat maakt dat je absoluut wilt absoluut weten hoe het verhaal verder gaat. Het boek is prima te lezen voor de thrillerfans die niet zo van fantasy houden.

Het hoofdpersonage Homme Olivier zit in Den Haag in de politiek, maar komt oorspronkelijk uit het getroffen gebied. Samen met een journaliste die verslag doet van de gebeurtenissen, krijg je zo een redelijk compleet beeld en wordt het verhaal uit twee oogpunten belicht. Het sterkste personage en ook mijn favoriet is laborante Charlie. In een compleet verlaten laboratorium van het ziekenhuis probeert ze uit alle macht een vaccin te vinden. Zij is de enige persoon van wie de gevoelens uitgebreid worden belicht en daarom krijg je zeer veel respect voor haar eenzame strijd. De delen waarin zij aan het woord was, waren het sterkst geschreven en het meest spannend.

Bij vlagen gaat Quarantaine heel erg van de hak op de tak, er wordt heel snel gewisseld van onderwerp of situatie. Soms zelfs zin op zin en dat creƫert regelmatig verwarring. Het verhaal is heel eendimensionaal geschreven, als het ware als een filmscript, zo leest het een beetje. Je zie het ook wel voor je daardoor, maar het voelt erg alsof je een verslag leest.

Erik Betten heeft met Quarantaine een geslaagd en origineel debuut geschreven dat smaakt naar meer. Hij is een aanwinst voor het Nederlandse thriller/fantasy genre. Ik geef het boek drie sterren.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal