Jerrad Hoff is een Nederlandse auteur, die bij velen niet direct een belletje zal doen rinkelen. Hij koos er bewust voor om een selfpubber te zijn en zijn manuscript niet naar een grote uitgeverij te sturen. Hierdoor kon hij alles in eigen hand houden, het nadeel dat zijn boek niet in grote boekhandels ligt.

Een jonge vrouw heeft een heftig ongeluk in het noorden van de Amerikaanse staat Idaho en als zij wakker wordt, weet zij niet meer wie ze is. Haar naam, haar verleden, niets weet ze meer. Ze besluit zich Madeline Dawson te noemen. Langzaam krijgt ze afschuwelijke nachtmerries, gewelddadige gedachtes en het besef dat haar leven misschien niet zo standaard was.

Vanaf het allereerste begin zit er direct spanning in het verhaal, die zich als een sneeuwbal steeds sneller door het boek rolt. Jerrad Hoff gebruikt tegenstellende situaties in zijn hoofdstukken, heden en verleden, droom en werkelijkheid, actie en gedachten. Dit zorgt ervoor dat er continu vaart zit in het verhaal en je steeds meer gaat meeleven met Madeline. Haar emoties wisselen elkaar steeds sneller af en Hoff weet dit heel sterk neer te zetten, zodat je als lezer oprecht meeleeft.

Nieuwsgierigheid van zowel Madeline naar zichzelf als de lezer naar wie Madeline nu toch is, leiden het plot naar grote hoogte. Wie is zij nu toch? Mooi is dat je als lezer net zoveel weet als Madeline zelf, Jerrad Hoff houdt niets voor jou of Madeline achter en dat werkt spanning versterkend.

Een ander sterk punt van Zon van de nacht is de sfeer, die gaandeweg het boek verandert. Was deze eerst lieflijk, iedereen had medelijden met Madeline, langzaam komt er steeds meer grimmigheid in Madeline`s gedachten, maar ook in haar omgeving. Dit maakt het boek een ware pageturner, die misschien iets minder bladzijden kunnen hebben, maar leest als een wervelwind en je zeker in het laatste deel absoluut niet meer kunt wegleggen.

Deze thriller, Zon van de nacht, verdient absoluut een groter publiek en wie sceptisch is ten opzichte van selfpubbers, net als ik, wordt om de oren geslagen tijdens het lezen. Zeker omdat in 2021 alweer het vierde deel rond Madeline Dawson verschijnt. Jerrad Hoff heeft een heel interessant personage geschapen die roept om gelezen te worden. Ik geef Zon van de nacht vier sterren en ga zeker de volgende delen ook aanschaffen en lezen. Ik moet weten hoe het met Madeline verdergaat.

Meer recensies van Joyce Remmerswaal