Dit boek speelt met gevoelens

judithblogtsolo 07 november 2019
Hadley mag dan aanvoerder zijn van het lacrosseteam, er ontzettend sportief uitzien (en op school ‘de machine’ worden genoemd) en kans maken op een plek op een topuniversiteit, maar dat betekent nog niet dat ze gelukkig is. Ze gaat gebukt onder de dwang en zowel psychische als lichamelijke mishandeling van haar vader. Lacrosse is immers zijn sport en studeren aan een topuniversiteit was zijn droom. Maar om ervoor te zorgen dat haar tienjarige zusje dit niet hoeft mee te maken, doet Hadley alles wat hij zegt en houdt ze tegenover haar vrienden en leraren haar mond over haar thuissituatie. Ze staat elke dag om vijf uur op om samen met hem te gaan hardlopen, doet haar uiterste best bij de trainingen, gedraagt zich zoals hij dat graag ziet en schrijft zich in bij de universiteiten van zijn keuze. Maar dan ontmoet ze de knappe Charlie, wie haar wereld op zijn kop zet. In zijn armen kan ze eindelijk de persoon die ze wil zijn. Maar dat heeft ook consequenties. Als haar vader erachter komt dat ze een vriendje heeft, is de wereld te klein: zowel voor Hadley als haar zusje. Tot één moment alles verandert… Na dat moment is Hadley niet meer de persoon die ze zo graag had willen zijn. Maar wat is er gebeurd?

Mijn mening

‘Alles is nu’ van Amy Giles is een boek dat speelt met je gevoelens. Het is namelijk zo heftig om te lezen wat het personage Hadley dag in en dag uit weer moet meemaken, dat je niets anders kunt dan meeleven. Opstaan om vijf uur om met vaders te gaan hardlopen, haar best doen op school en daarnaast ook nog de sterspeler zijn op het lacrosseveld. Met minder neemt haar vader geen genoegen en dat moet ze dan op een andere manier ontgelden. Maar hoewel er genoeg mensen rondlopen die naar Hadley willen luisteren, durft Hadley er uit schaamte met niemand over te praten. Je wilt zowel haar als haar kleine zusje Lila beschermen, meenemen naar een veilige plek en hopen dat ze daar weer kunnen helen. Maar als lezer ben je slechts een toeschouwer van dit emotionele verhaal, dat realistisch wordt beschreven (en in enkele families vast ook realistisch is). Met deze wetenschap in je achterhoofd krijg je al bijna een traan in je oog.

Maar ‘Alles is nu’ brengt ook spanning met zich mee. Naast dat je de twee wil beschermen tegenover de vader, weet je namelijk dat er al iets is gebeurd. Hadley is in de huidige tijd namelijk een schim van wie ze ooit was en de politieonderzoeken wijzen op een zaak. Maar wat is er gebeurd? Als lezer gaat er van alles door je heen: leeft iedereen nog of is het noodlot toegeslagen? En hoe zit het met Hadley: kan ze ooit weer haar leven oppakken zoals ze dat zelf graag ziet? Stukje bij beetje krijg je de informatie die je nodig hebt om de puzzel op te lossen. Eén ding staat vast: mijn aandacht is hierdoor wel gewekt. Al helemaal omdat ik wil weten wat er met Hadley staat te gebeuren Ik bewonder haar namelijk: zowel haar vechtersmentaliteit als de acties die ze onderneemt. Ze weet dat wat haar vader doet niet goed is, maar ze heeft er alles voor over om Lila te beschermen. Als ze namelijk stopt om het hem naar zijn zin te maken, zal haar zusje van tien het moeten bekopen. En daar probeert ze een stokje voor te steken. Met de komst van Charlie in haar leven wordt haar muur langzaam afgebouwd. Je ziet dat ze weer helemaal opbloeit en dat gun je haar ook. Maar daar tegenover staat wel dat ze het voor zichzelf en haar zusje alleen maar moeilijker maakt, als hij erachter komt. En dat breekt mijn hart.

Toch moet ik wel eerlijk zijn: ‘Alles is nu’ is heftig, intens en emotioneel en ik sloot Hadley, Lila, Charlie, Hadleys beste vriend Noah en hun oma in mijn hart. Maar ik moest er wel echt even inkomen. Of dit nu komt door de schrijfstijl of aan het feit dat ik voor het eerst via een proefdruk las, durf ik niet te zeggen. Maar ik voelde gewoon niet direct de wanhoop van de pagina’s afspatten. Hoe erg het ook was en hoe zwaar het plot ook is, ik heb geen traan gelaten en bleef voor mijn gevoel op een afstand. Daarnaast heb ik ook wat puntjes op de cover. Ik vind hem prachtig, begrijp me niet verkeerd. Ik zou ‘Alles is nu’ zo pakken als ik hem tegen zou komen in de boekhandel of bibliotheek. Maar sluit de cover ook aan bij het verhaal? Nee, bij deze cover denk ik meer aan ‘op een roze wolk zitten’. En dat sluit niet aan bij dit duistere en verdrietige verhaal.

Conclusie

‘Alles is nu’ van Amy Giles is zo’n verhaal waarbij je alleen maar kunt hopen dat het goed afloopt om niet te veranderen in een emotioneel wrak. Ik moest er dan even inkomen én bleef gedurende het verhaal qua gevoelens wat op een afstand, maar dat alle situaties heftig, emotioneel en intens zijn, staat vast. Hadley en haar zusje Lila gaan namelijk gebukt onder de psychische en fysieke mishandeling van hun vader en als lezer kun je alleen maar duimen dat het goed afloopt. Je sluit hen, maar ook zeker Charlie, Hadley’s beste vriend Noah en hun oma in je hart en wil ze beschermen tot het einde. Maar één ding is duidelijk: er is recentelijk iets gebeurd dat het leven van Hadley op zijn kop heeft gezet. Maar wat is dat en heeft iedereen het overleefd? Dit maakt het verhaal naast indringend ook een tikkeltje mysterieus. En dat zorgde ervoor dat mijn nieuwsgierigheid gewekt bleef. Gelukkig zorgde de schrijfstijl ervoor dat ik daar snel achter kwam. De ontknoping kwam als een grote verrassing. Zo erg, dat ik dit boek bijna bekeek met andere ogen. Knap gedaan.

Meer recensies van judithblogtsolo