Genieten met een hoofdletter G

judithblogtsolo 30 juli 2023
‘Rosies reizende theewinkel’ gaat over Rosie, een hardwerkende souschef met een ogenschijnlijk perfect leven. Ze heeft een goedbetaalde baan, kookt de sterren van de hemel en is gelukkig in de liefde. Dit fijne wereldje komt echter flink op zijn kop te staan als ze op een avond thuiskomt en haar vriend vertelt dat hij al maandenlang een affaire heeft en bij zijn minnares zal intrekken. En oh ja, ook nog even tussen neus en lippen door dat Rosie met al haar lijstjes een saaie muts is. En bedankt!

Om het tegendeel te bewijzen en vooral alle roddels in de wijde omgeving te vermijden, besluit Rosie niet lang bij de pakken neer te gaan zitten. Ze zegt haar baan op en koopt een knalroze camper genaamd Poppy, waarmee ze haar eigen thee en eten wil gaan verkopen. Maar zal haar avontuur zoals gepland verlopen, of zal het leven haar voor verrassingen stellen?

‘Rosies reizende theewinkel’ – Rebecca Raisin
Soms kijk je al maanden uit naar de release van een bepaald boek, terwijl soms een andere titel uit het niets op je pad komt. Bij ‘Rosies reizende theewinkel’ van Rebecca Raisin was dat laatste geval. Maar wat ben ik blij dat ik het alsnog een kans heb gegeven. Het was genieten!

Nu moet ik wel direct eerlijk zijn, want: was het liefde op het eerste gezicht? Dat niet. Ik moest behoorlijk wennen aan het verhaal en vooral aan Rosie, die in sommige facetten hetzelfde kan zijn als ik, maar in sommige maniertjes juist helemaal niet. Rebecca Raisin gunt je dan ook geen moment om even af te tasten of te wennen aan situaties. In ‘Rosies reizende theewinkel’ val je al vanaf hoofdstuk één met je neus in de boter. Letterlijk.

De eerste zin van dit verhaal is: ‘Je bent gewoon niet spontaan genoeg, Rosie’. Je kunt je hierbij vast al zelf een complete voorstelling maken, maar laat ik het zo zeggen: voordat je het eigenlijk zelf doorhebt, ben je als lezer getuige van een nogal hoogoplopende ruzie tussen twee mensen. Nog zonder überhaupt te weten wie die karakters zijn, wat ze hebben meegemaakt en aan welke kant als lezer je dus wil staan. Dat was – zacht gezegd – even schakelen. Ik had immers geen idee wat mij nu eigenlijk overkwam.

Maar ik ben zo blij dat ik heb doorgezet. ‘Rosies reizende theewinkel’ is namelijk niet alleen een lust voor het oog als je kijkt naar de cover, maar ook echt een boek met inhoud. Je gaat zo meeleven met de geordende Rosie, die echt in het ene na het andere avontuur valt nadat ze in een dronken bui de knalroze camper Poppy bestelt. Het is hilarisch, af en toe juist heel verdrietig, maar wat voor mij buiten kijf staat aan dit verhaal, is de wijze les. Je wordt met je neus op de feiten gedrukt dat het leven begint… ‘aan het einde van je comfortzone’.
Door de fijne schrijfstijl van Rebecca Raisin ga je helemaal mee met het avontuur van Rosie. Het is net alsof je even onderdeel mag zijn van Rosies leven en samen met haar – en de even kleurrijke karakters als de betrouwbare Aria, de onweerstaanbare beer van een vent Max en de mysterieuze Olivier, die Rosie enkel kent via het wereldwijde web – de reis mag maken. Je leeft mee, voelt mee en hoopt oprecht dat Rosie het geluk weer mag vinden. Met wie dat dan ook is en hoe haar toekomst er dan ook uit zal zien.

Conclusie
Heb je nog meer overtuiging nodig om ‘Rosies reizende theewinkel’ te gaan lezen? Laat me dan vooral zeggen dat dit een hartverwarmend, romantisch, krachtig en vooral uniek boek is met karakters die zo levensecht aanvoelen dat je ze in je hart gaat sluiten. En bereid je maar alvast voor, dit boek is het eerste deel in een reeks. Wedden dat jij na het lezen hiervan net zo hard als ik gaat duimen dat HarperCollins ook deel twee en drie gaat vertalen?

Meer recensies van judithblogtsolo