Love Island, kijk maar uit!

judithblogtsolo 03 juli 2023
Als groot fan van realityprogramma's als Love Island, Temptation Island en Big Brother moest en zou ik 'De villa' lezen. Maar heel eerlijk: ik weet niet helemaal wat ik uiteindelijk van dit boek moet vinden.

In deze debuutthriller van Ruth Kelly volgen we Laura die van haar baas de ultieme opdracht krijgt: zij mag undercover als deelnemer van De Villa, een nieuwe realityshow die het moet gaan maken over de hele wereld. In deze ultieme datingshow krijgen tien deelnemers - waaronder dus Laura - de kans om in een prachtige luxe villa ergens in the middle of nowhere op zoek te gaan naar de liefde. Elke seconde worden ze live gestreamd en de kijkers hebben meer invloed dan ooit. Maar feit is ook, hoe hoger het te winnen geldbedrag, hoe verder de kandidaten lijken te gaan om hun concurrentie uit te schakelen. Met alle gevolgen van dien...

Ondanks de punten die ik hieronder nog zal noemen, is 'De villa' gewoon een mustread voor alle realityliefhebbers. Het voelt namelijk als lezer echt of je middenin een aflevering van Love Island beland bent - inclusief de tropische locatie, de ontmoeting van de dames, het delen van een bed met iemand van het andere geslacht en de herkoppelingen. Door de eenvoudige schrijfstijl en vooral de korte hoofdstukken van Ruth Kelly waan je je daar als lezer haast. Ik zag alles voor me, hoorde de zee en voelde de wind haast op mijn gezicht.

Tot dusver ben ik dan ook positief. Maar, want die is er helaas ook, voelde dit boek uiteindelijk meer als een roman aan dan echt een spannende thriller. Natuurlijk waren er wel wat vraagstukken en verrassingen tegen het einde aan, maar er is geen moment geweest dat ik echt op dat puntje van mijn stoel heb gezeten. Ik denk dat het ook komt door de karakters vanuit wie je leest. Er is niemand met wie je echt een band opbouwt. Je weet immers dat alle karakters stuk voor stuk geheimen met zich meedragen en niet altijd de juiste keuzes maken. En dat is toch wel een gemiste kans. Nu voelt het af en toe vooral wat oppervlakkig - passend bij het genre wat dit boek bespreekt, maar niet genoeg om te overtuigen in deze vorm.

Dat wil echter niet zeggen dat ik niet genoten heb, want dat heb ik zeker wel. Ik denk alleen dat er nog meer in het concept 'realityprogramma in boekvorm' had kunnen zitten. Nog meer spanning en nog avontuurlijk.

Meer recensies van judithblogtsolo