Had meer verwacht van 'Zusje van mij'

judithblogtsolo 02 maart 2024
Normaal ben ik altijd wel fan van de boeken van Mikaela Bley, maar bij deze weet ik het toch niet helemaal. 'Zusje van mij' was net wat te langdradig en chaotisch om goed over te komen. Hoe ik dat bedoel, lees je hieronder!

Ondanks dat de beschrijving je mogelijk doet vermoeden dat je binnenvalt op een verjaardagsdiner van de jonge Märtha, is dat niet echt de realiteit. We maken namelijk allereerst kennis met twee totaal verschillende personages: aan de ene kant hebben we de levensgenieter Andreas, een vrijgezel in hart en nieren die het niet erg vindt om zomaar het bed te delen met iemand. Aan de andere kant is er Frances wiens leven er een stuk minder rustig aan toegaat. Samen met haar zus en neefje lijkt ze op de vlucht voor iets, maar wat precies en wie ze zijn, blijft lange tijd een mysterie.

Overigens niet alleen voor de lezer, maar ook voor ons favoriete politieduo Henrik Hedin en Leia Kaplan. Als Märtha dus wordt vermoord, blijken beide karakters steeds vaker terug te komen in hun onderzoek. De vraag is dan ook: hebben ze er iets mee te maken, wat is hun link en, nog belangrijker, lukt het de rechercheurs om dit samen op te lossen voordat er nog meer slachtoffers vallen? De tijd dringt...

Zusje van mij - Mikaela Bley

Als je mij zou vragen naar mijn favoriete Scandinavische auteur zal ik je direct antwoord geven. Dat is namelijk al jaren Mikaela Bley. Met boeken als 'Dochter vermist', 'Donker water' en 'Sterf voor mij' wist ze mij in het verleden al meermaals op dat bekende puntje van mijn stoel te krijgen. En dat komt vooral door haar schrijfstijl. Veel van haar boeken zijn heerlijk spannend, eenvoudig geschreven en juist daardoor ook goed te begrijpen. Nu had ik graag willen zeggen dat 'Zusje van mij' dat ook was, maar dan zou ik niet eerlijk zijn. Dit boek was complexer dan ik in eerste instantie dacht.

Als ik mijn vinger op de zere plek moet leggen, zou ik dat met name doen op het begin. Ik had verwacht dat ik zou binnenvallen op het feestje van Märtha om vanuit daar het verhaal te zien ontvouwen. Dat bleek echter niet het geval. De eerste pagina's focusten zich echt op met name drie personages: Andreas, Frances en rechercheur Leia Kaplan. Op die laatste na weet je dan ook niet wie nu precies wie is en wat hun rol in het geheel is. Hebben ze überhaupt iets te maken met de moord (die gaat komen) op Märtha? Waar is met name Frances nu precies bang voor? En wie valt te vertrouwen en wie juist niet? Veel te veel vragen om direct gegrepen te worden.

Door die verwarring duurde het een behoorlijk tijd voordat ik echt in het verhaal zat. Bij die drie karakters kwamen namelijk nog wel meer personages kijken en dus ook nog meer verwarrende verhoudingen. Ik durf dan ook wel te zeggen dat 'Zusje van mij' niet een boek is dat je 'zomaar' leest, en dan vooral niet als je moe bent. Je moet voortdurend alert blijven om de ontknoping te begrijpen. Als jou dat wel lukt, zal je waarschijnlijk - voor het grootste deel - niet teleurgesteld raken.

Al moet ik je wel waarschuwen: de aanwezigheid van Henrik Hedin is beperkt. Hij speelt in dit tweede boek uit de serie slechts een bijrol en lijkt er vooral te zijn om rechercheur Leia het hoofd op hol te brengen. We weten dan ook nog altijd niet wat hij in het dagelijkse leven uitspookt. Daarvoor moeten we toch echt wachten op deel drie.

Conclusie

Ik weet dat Mikaela Bley fijne en vooral wat luchtige thrillers kan schrijven, maar bij 'Zusje van mij', alweer het tweede deel in de Henrik Hedin-reeks, kwam haar potentie er wat mij betreft toch niet helemaal uit. Ja, ik was enigszins benieuwd wie Märtha nu echt van het leven had beroofd en vooral voor wie Frances nu op de vlucht was, maar de hoeveelheid personages en de wat ingewikkelde verhoudingen maakten het net wat te complex. Jammer, want ik weet wat ze kan!

Meer recensies van judithblogtsolo