Oprecht beeld van artiest Ronnie Flex

judithblogtsolo 16 juli 2023
Chaos. Als er één woord is om 'Ronnie' van Leon Verdonschot te beschrijven, is dat het wel. In veel gevallen zou dit een probleem zijn, maar eerlijk waar? Het past wel uitstekend bij de hoofdpersoon van dit boek: Ronnie Flex.

Deze biografie draait - zoals de titel al wel een beetje doet vermoeden - volledig om Ronnie Flex, oftewel Ronell Langston Plasschaert, een van de meest vooraanstaande en succesvolle Nederlandse artiesten van deze tijd. Als rapper en zanger brak hij jaren geleden al door en tegenwoordig is hij ook een bekend gezicht op televisie, onder andere door zijn optredens in programma's als 'I Can See Your Voice'. Bovendien heeft hij achter de schermen veel van zijn collega's geholpen met het creëren van succesvolle nummers door hen te voorzien van zijn eigen beats.

Om een diepgaand beeld te schetsen van de ware Ronnie, heeft auteur Leon Verdonschot hem gedurende vele jaren gevolgd: bij repetities, sessies in zijn studio, tijdens zijn tournee (zowel in coronatijd als daarbuiten), in de rechtszaal waar hij het opneemt tegen zijn voormalige platenlabel Top Notch, en zelfs in zijn persoonlijke leven. Stap voor stap ontvouwt zich dan ook een portret van Ronnie, wie hij werkelijk is, wie hij wil zijn en wat er allemaal in zijn hoofd omgaat.

Een oprecht beeld

Ben je fan van Ronnie Flex? Ren dan maar snel naar de winkel om dit boek aan te schaffen. Auteur Leon Verdonschot is er namelijk in geslaagd om zich volledig te laten onderdompelen in de wereld van Ronnie Flex. Met behulp van de getuigenissen van Ronnies vrienden, collega's, manager en familie weet Verdonschot een levendig beeld te creëren van Ronnie's persoonlijkheid, muzikale genen en drijfveren. Het resultaat is dan ook een krachtig en vooral openhartig verhaal dat Ronnie in al zijn puurheid toont.

Muzikale jongen met hart van goud

Het beeld dat ik vooral uit dit boek haal, is die van een muzikale jongeman die vastberaden zijn passies volgt en zijn hart laat spreken. Natuurlijk is hij niet zonder gebreken. Hij rookt regelmatig wiet, drinkt niet altijd met mate (wel met maten ;)) en dan hebben we het nog niet eens gehad over zijn eeuwige strijd tegen de klok en zijn worsteling met moderne communicatiemiddelen. Maar maakt hem dat slecht? Absoluut niet. Het maakt Ronnie vooral heel menselijk en een unieke persoonlijkheid.

Je moet je echter wel eigen manieren vinden om met hem om te gaan, maar wat je ervoor terugkrijgt, is ook heel wat: hij komt over als iemand die echt door het vuur gaat voor de mensen om wie hij geeft, lief is (soms zelfs te) en gewoon gaat voor wat hij voor ogen heeft.

Complimenten aan de auteur

Wat ik aan dit boek enorm bewonderenswaardig vind, is de objectieve positie van de auteur. Ongetwijfeld heeft Verdonschot in de afgelopen jaren zijn eigen beeld van Ronnie gevormd (waarschijnlijk ook aan den lijve ondervonden hoe Ronnie soms van de radar verdwijnt en voortdurend te laat komt), maar hij laat dit - vooral door de vraag-antwoord-structuur nergens doorschemeren. Leon geeft echt de ruimte aan de mensen om Ronnie heen om hun visie over deze ware muzikant te geven: hoe mooi of soms lelijk die ook is.

Dit vereist niet alleen talent en vakmanschap van de auteur om zo zijn eigen visie weg te cijferen, maar hier is ook genoeg vertrouwen voor nodig. Het is hem immers gelukt om door te dringen tot Ronnies inner circle en te zorgen dat ze ook daadwerkelijk dingen met hem gingen delen. En dat van Ronnies manager, bandleden, (jeugd)vrienden tot zelfs zijn opa en oma en moeder en stiefvader. Van die laatste heb ik misschien wel het meest genoten: het is mooi om te lezen hoe zij aankijken tegen de keuzes die hun (klein)zoon heeft gemaakt.

Conclusie

Desondanks heb ik 'Ronnie' uiteindelijk met 'slechts' drie sterren toegekend. Het boek is zeker niet slecht, maar op sommige momenten was het wel wat chaotisch en ging het van de hak op de tak. Bovendien kreeg ik niet het gevoel dat het verhaal ergens naartoe werkte. Dit blijkt ook uit de laatste pagina, waar nog drie vrij belangrijke updates staan over zowel Ronnies relatie met Demi, zijn levensstijl en muziek. Je kunt je hierbij dan ook afvragen of het boek daadwerkelijk klaar was om gepubliceerd te worden. Hadden ze er niet nog wat meer tijd aan moeten besteden om te zien wat er nog allemaal zou komen? Ik heb hier zo mijn twijfels over.

Meer recensies van judithblogtsolo