Betoverende feelgoodroman met ijzersterke karakters

judithblogtsolo 28 augustus 2023
Pak maar snel mijn hand en bereid je voor op het avontuur van je leven. ‘De blauweregen vol liefde’ van Holly Martin betovert je namelijk voordat je zelf überhaupt doorhebt.

Holly Martin neemt je in deze prachtige nieuwe roman mee terug naar het betoverende Wishing Wood, waar Indigo en River eerder de liefde bij elkaar vonden. Dit zou Meadow ook graag willen: zo’n liefde waar je alles voor over hebt, iemand op wie je altijd kunt bouwen en vooral een partner die de eenzaamheid op donkere dagen verlicht. Iemand als Bear misschien, een van de broers van River? De twee houden al hun leven van elkaar, maar toch zijn ze door een reeks misverstanden nooit meer dan vrienden geweest – wat ook vooral komt doordat Meadow jaren geleden besloot te trouwen (en later te scheiden) van Bears broer Heath.

Beiden hebben weinig vertrouwen dat dit ooit nog gaat veranderen. Tot ze elkaar uitdagen om te testen wat beter werkt – online daten of fysiek iemand ontmoeten tijdens een reeks datingevenementen – en er gevoelens en geheimen aan het licht komen die alles in een ander daglicht stellen. Krijgen ze dan toch eindelijk hun happy end?

Heerlijke serie

Na het lezen van ‘De bloesemboom vol dromen’ van Holly Martin was ik verkocht. Dat boek was immers betoverend, romantisch, meeslepend en zo kan ik nog wel meer positieve bijvoeglijke naamwoorden opnoemen. Ik had dan ook enorm hoge verwachtingen van het vervolg – ‘De blauweregen vol liefde’ – dat niet meer zou gaan over Indigo en River, maar over Meadow en Bear. Uit deel één kwam al wel naar voren dat Bear al jaren behoorlijk wat gevoelens heeft voor Meadow, maar andersom bleef een raadsel. Tot dit boek dan: vanaf pagina één blijkt dat het wederzijds is. En niet zo’n beetje ook!

Toch duurt het nog een behoorlijke tijd voordat de twee karakters dit zelf ook doorhebben. Eerst moeten ze zich namelijk wanen in het datingleven – zowel online als op diverse datingevenementen waarbij onder andere wordt gespeeddatet, lichamelijke reacties worden gemeten en gedatet wordt in het donker. Dit maakt ‘De blauweregen vol liefde’ tot een heerlijk romantisch verhaal dat – ondanks de toch wat voorspelbare verhaallijn – niet verveelt. Holly Martin neemt je echt mee in hun wereld met haar beschrijvingen, en ze houdt je vast met onverwachte wendingen (vooral één twist liet mij met open mond achter!), humor en ijzersterke personages die aanvoelen als familie.

Je gunt het zowel Meadow als Bear dan ook om zich na al die jaren (en vooral na al die misverstanden) eindelijk eens open te stellen voor elkaar. Hun chemie valt immers niet te negeren.

Toch moet ik eerlijk zijn: als je mij zou vragen wat mijn favoriete deel in de serie is – deel één of twee – zeg ik toch het allereerste deel. ‘De bloesemboom vol dromen’ stak er wat mij betreft bovenuit door alle beschrijvingen van Wishing Wood, het vakantiepark dat volstaat met de prachtigste boomhutten. Ik droomde door dat boek haast weg en wilde zelf ook een ticket boeken om alles in levenden lijve te zien (als dat zou kunnen natuurlijk).

‘De blauweregen vol liefde’ speelt zich hier ook af en introduceert weer nieuwe elementen, zoals alle dieren die op het park leven en de ontwikkeling van een heuse trouwkapel, maar toch kwam het geheel wat mij betreft minder tot leven dan in het eerste deel. Ik deed er dan ook iets langer over om mij opnieuw thuis te voelen en dit boek uit te lezen. Erg? Absoluut niet. Het zorgde er alleen wel voor dat ik een klein sterretje minder in mijn uiteindelijke beoordeling gaf.

Conclusie

Als je mij echter zou vragen of ik de serie desondanks zou aanraden, is het antwoord: ja, ja en ja! Holly Martin overtuigt opnieuw met haar fijne, luchtige schrijfstijl en vooral met de personages die ze heeft gecreëerd. Het smaakt zeker naar meer.

Meer recensies van judithblogtsolo