Meeslepend verhaal vol wijze lessen

judithblogtsolo 25 november 2023
Als er één auteur behoorlijk veelzijdig is, is het Gaby Rasters wel. Je kunt haar immers kennen van haar luchtige roman ‘Hemelse modder’ of van haar emotionele romans zoals ‘Hou me vast zoals ik was’, ‘Nooit meer bang’ en ‘Bij jou ben ik echt’. Met ‘Als je wint’ heeft ze juist weer opnieuw een boeiend en meeslepend verhaal gecreëerd dat haar vele fans op verschillende manieren zal aanspreken.

‘Als je wint’ volgt het verhaal van Tess, die sinds het overlijden van haar moeder wat zoekende is. Ze heeft tijdelijk haar studie stopgezet en twijfelt ook nog eens sterk aan haar roeping in de geneeskunde. Wanneer ze ook nog eens haar tijdelijke baan verliest, zit ze met de handen in haar haar. Wat moet ze nu? Hoewel je zou verwachten dat haar partner Vince haar zou steunen en met haar mee zou denken in zo’n lastige situatie, blijkt dit niet het geval te zijn. Hij is meer bezig met zijn eigen ‘carrière’ van de grond krijgen en vooral Tess’ geld uitgeven. Tess’ beste vriend en neef Justin begrijpt niet waarom ze nog bij hem blijft, en eerlijk gezegd begreep ik dat als lezer ook niet!

Gelukkig bestaat deze roman niet alleen maar uit negativiteit, want op het moment dat Tess alles is verloren, staat ze plots oog in oog met Bea van de Postcode Loterij. Zij verrast haar met het geweldige nieuws dat ze maar liefst 4,2 miljoen euro heeft gewonnen. Hoewel dit diverse deuren opent, stelt het Tess ook weer direct voor moeilijke keuzes. Wie kan ze vertrouwen? Wat moet ze met het geld doen? En zullen haar dierbaren haar nog steeds als dezelfde persoon zien?

'Als je wint' - Gaby Rasters

Ben je voor de aankomende kerstdagen nog op zoek naar een fijn en meeslepend boek? Pak dan maar gauw ‘Als je wint’ van Gaby Rasters erbij!

Vanaf het begin weet Gaby de lezer met haar fijne en gedetailleerde schrijfstijl volledig in het verhaal te trekken. Ik leefde dan ook zelf intens mee met Tess, die nu niet bepaald een makkelijk leven leidt. Haar moeder is recent overleden en echt op steun van haar vriend Vince kan ze ook niet rekenen. Hoe dat precies zit, laat ik je zelf graag ontdekken. Maar geloof mij maar: ik wilde echt af en toe naar dit boek schreeuwen om Tess duidelijk te maken dat ze met Vince niet gelukkig zou worden. Je wil haar vertellen dat ze meer waard is en dat ze zo snel mogelijk bij hem weg moet.

Zo is Tess echter niet, ontdek je al snel. Ze gaat altijd uit van het goede van mensen en wil eerder mensen helpen dan dat ze zichzelf helpt. Dat siert haar ook weer gelijk. Je kunt dan ook haast niet voorkomen dat je haar sympathiek gaat vinden. Ze voelt aan als een vriendin: je gunt haar geluk, wil haar beschermen en glimlacht als je ziet hoeveel dierbaren ze om zich heen verzamelt. Met één persoon in het bijzonder: Justin, een man van goud die enkel het beste wil voor het hoofdpersonage. Het is alleen jammer dat ze neef en nicht zijn, toch?

Tot zover dan ook echt niets meer dan lof voor dit boek dat op een moment aanvoelde als een heerlijke soapserie vol unieke karakters, emotie en bijzondere wendingen. Maar toch heb ik ‘Als je wint’ uiteindelijk bekroond met drie sterren. Dat is volgens mijn begrippen absoluut niet slecht, maar het betekent wel dat er verbeterpunten zijn. Eén daarvan ligt wat mij betreft aan de flaptekst. Als ik een flaptekst lees, wil ik een goede indruk krijgen van een verhaal zonder dat het al teveel van het verhaal weggeeft. Ik wil immers tijdens het lezen nog verrast kunnen worden door bepaalde wendingen of gebeurtenissen. Dat was nu niet het geval. Ongeveer halverwege ontdekte ik dat sommige elementen die daar vermeld stonden nog niet waren gebeurd. En dat vond ik naast opvallend vooral erg jammer. Ik wilde dit helemaal niet weten.

Een ander punt van kritiek is de overvloed aan zijlijntjes en karakters. Hoewel ik aanvankelijk enthousiast was over dit verhaal (en uiteindelijk ook redelijk ben), raakte ik op een gegeven moment wel de draad af en toe wat kwijt. Wie was ook alweer wie? Hoe waren de onderlinge verhoudingen? Soms geldt hier echt: less is more. Het is belangrijk om kritisch naar een verhaal te kijken en je af te vragen hoe je het hoofdpersonage op een natuurlijke manier kunt laten schitteren. Het werd hier en daar gewoon te veel van het goede: teveel mensen in de spotlights en teveel verhalen willen vertellen. Het paste aan de ene kant wel bij de persoonlijkheid die van Tess werd geschetst, maar soms werkt toch ‘Kill you darlings’ nog altijd het beste. Dat blijkt in dit geval in ieder geval.

Conclusie
Maar nogmaals, drie sterren is niet slecht. Absoluut niet. Gaby Rasters laat met ‘Als je wint’ zien dat ze haar lezers oprecht kan meenemen in een prachtig verhaal vol emotie, wijze lessen en interessante karakters die gaandeweg als vrienden aan gaan voelen. Misschien is het verhaal niet perfect, maar potentie zit zeker wel in dit boek.

Meer recensies van judithblogtsolo