Gillian King mag trots zijn op zichzelf!

judithblogtsolo 28 februari 2024
Bepaalde boeken raken je nauwelijks, terwijl sommige titels de kracht hebben om onder je huid te kruipen. 'Als ik je weer zie' van Gillian King behoort zeker tot die laatste categorie. Ik wil dan ook HarperCollins enorm bedanken dat ze mij een
digitaal recensie-exemplaar hebben toegestuurd.

In dit prachtige nieuwe boek van de auteur van onder meer 'Je moest eens weten' en 'Ik vergeet je niet' draait het om Lily. Wanneer haar beste vriendin Sara, tevens haar buurvrouw, vanwege persoonlijke omstandigheden een paar weken weg moet, vraagt ze Lily om op haar jonge dochtertje Louisa te passen. Aanvankelijk vindt Lily dit helemaal prima, tot ze ontdekt dat Sara ook haar broer Seb heeft ingeschakeld. En laat dat nu net haar nog altijd aantrekkelijke ex zijn met wie ze een nogal turbulente relatie heeft gehad.

Door gebeurtenissen uit het verleden hebben Lily en Seb al lange tijd geen contact gehad. Maar nu ze gedwongen worden om samen te werken, lijkt er verandering op komst. Kunnen ze elkaar, ondanks alles wat er is gebeurd, toch op een nieuwe manier zien? Of is de schade toch echt onherstelbaar?

Als ik je weer zie – Gillian King

Als je mij zou vragen naar mijn favoriete auteurs in de Nederlandse feel- en realgoodwereld, is de kans groot dat je 'Gillian King' te horen krijgt. Met boeken als 'Ik vergeet je niet', 'Je moest eens weten' en 'Ik mis je’ heeft ze mij in het verleden al meermaals weten te betoveren. En laten we heel eerlijk zijn, dat is niet eens zo vreemd. Gillian King beschikt – wat mij betreft – gewoon over het vermogen om met simpele zinnen een verhaal en zijn karakters echt tot leven te wekken. In 'Als ik je weer zie' is dat dan ook niet anders.

Ze neemt ook hier echt de tijd om haar lezers aan de hand te nemen en rustig te introduceren aan alle facetten die dit prachtige boek rijk is. En dat gaat verder dan verwacht. Aan de hand van flashbacks vertelt Gillian King het volledige (liefdes)verhaal van Lily en Seb, dat ons terugvoert in de tijd. Ooit waren hun families twee handen op één buik: ze woonden niet alleen met veel plezier naast elkaar, maar gingen zelfs samen op vakantie.

Terug in de tijd

Ik kan je nog uren vertellen over deze nogal bijzondere vriendschap en hoe daar ook romantiek uit voortkomt, maar dat zou enorm zonde voor je zijn. Iedereen verdient het om zelf te kunnen genieten van dit verhaal. Wat ik als alwetende lezer echter wel kan zeggen, is dat wat er overblijft: een prachtig verhaal dat valt te beschrijven met woorden als ‘emotioneel’, ‘liefdevol’, ‘verbazingwekkend’, ‘romantisch’ en vooral ‘sterk’.

Ik denk dat het belangrijkste van alles is dat ik zeg dat gaandeweg de karakters begonnen te voelen als familie. Ik wilde ze niet loslaten. Ik wilde doorlezen, weten wat voor geheimen ze nog meer voor mij in petto hadden en het belangrijkste: erachter komen hoe het zou aflopen. Aan de ene kant was ik blij toen ik dat - eenmaal klaar - wist, maar aan de andere kant ook weer niet. Ik ging ze stuk voor stuk echt missen.

Klein verbeterpuntje

Mede door de bovengenoemde redenen had ik dit boek dan ook willen bekronen met vijf sterren, maar toch is er een kleine 'maar'. Af en toe had ik het idee dat dingen bewust mysterieus werden gehouden. Een bepaalde verhaallijn werd dan opgebouwd, ik raakte nieuwsgierig, het leek zich te ontvouwen om... uiteindelijk met een sisser af te lopen. Ik heb het dan - zonder al te veel te verklappen - bijvoorbeeld over de exacte reden van afwezigheid van Sara, de huidige situatie van broer Scott of de reünie van Sara en Lily. Dat vond ik zelfs wel wat jammer, want waarom kwam het dan niet direct aan bod?

Conclusie

Desalniettemin zou ik iedereen willen aanraden om dit boek te lezen. 'Als ik je weer zie' is en blijft een prachtig verhaal over tweede kansen, vriendschap en acceptatie en met een vleugje romantiek. Eentje die je niet wil en mag missen.

Meer recensies van judithblogtsolo