De impact volgt na het dichtslaan. Wauw. Vier en halve sterren.

Karin Meinen 31 oktober 2023
Oi oi oi wat is Whitaker toch uniek in zijn soort. Het fenomenale We beginnen bij het einde is één van mijn favorieten, maar ook met Nooit meer zoals het was bewijst hij dat hij boeken kan schrijven zoals niemand anders dat kan.

Toch is dit ook een boek waar je echt in moet groeien. Het switchen van personages is en blijft wat lastig schakelen en het zorgt er ook voor dat je terug moet denken: wie is dit ook alweer en welke lijn hoort hier bij. Maar die personages hè? Werkelijk meesterlijk hoe ze tot leven komen.

Het gaat niet snel, maar dit is een schoolvoorbeeld hoe traag juist fantastisch en briljant kan zijn. Dit is geen standaard thriller maar de thrillerelementen laten je bloed een aantal malen gewoonweg bevriezen. Er zijn in verhouding niet zo veel personages maar de verhaallijnen zijn per stuk origineel en weten feilloos je gemoed te triggeren. Van rouw tot verslaving. Van compleet de grenzen overschrijden tot een bizarre relatie moeder/zoon. Om even wat te noemen, want er zit echt nog zoveel meer in!

De nadruk ligt ook zeker op de persoonlijke belevenissen binnen Tall Oaks, en niet op het onderzoek naar het verdwenen jongetje Harry. Godman wat weet dit ventje je te raken. De levens van Jim en Jess raken met elkaar verweven op een wijze die je niet had kunnen bevroeden.

Het enige minpuntje is eigenlijk dat het echt heel lang duurt voordat het op de plaats valt. Heel dubbel, want dat voelt gedurende het verhaal als minpuntje, maar wanneer het einde daar is en alles dus duidelijk wordt, dan komt de blikseminslag pas echt.

Dan komt het besef hoe goed en gelaagd dit verhaal is. Dat er in de opbouw wat verwarring optreedt, maar de afronding gewoon respect afdwingt want mennn ik was toch echt overdonderd. Dat die plottwist er ook ‘gewoon’ keihard in zit. Dat er eigenlijk alles in zit wat je zo graag wilt in een boek.

Je kunt er van houden of niet, maar origineel is het, en van hoogstaande kwaliteit.

Schrijfstijl: 4.5

Originaliteit: 5

Spanning: 4

Psychologie: 5

Leesplezier: 4

Plot: 5

Maakt vier en halve sterren oftewel een 9/10 voor Nooit meer zoals het was.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen