Originele eigen stijl en een toffe twist. Drie en halve sterren.

Karin Meinen 13 januari 2024
Dank aan Marceline de Waard voor het recensie-exemplaar.

Nevels betekent mijn kennismaking met Marceline de Waard en dit smaakt zeker naar meer.

De stijl is eigen, origineel, doet her en der wat zwaarder en wollig aan, en is fijn en goed te lezen. De opbouw is aan de trage kant met tijdig nieuwe onthullingen die er de schwung in weten te houden.

Martje is in deze mijn favoriet en een goed uitgewerkt personage, echter, er is er eigenlijk niet één die me compleet in weet te pakken.

De dialogen zijn heel goed met daarnaast af en toe wat onlogische en onnatuurlijk aandoende reacties op heftige ontwikkelingen. De soort van nonchalance met betrekking tot de donderslag is voor mij onbegrijpelijk. Het thema dementie is sterk maar komt net niet helemaal tot zijn recht en voelt uiteindelijk onafgewerkt aan. De ontwikkeling wat betreft de relatie Fay en Frank wordt sterk neergezet, de uitwerking klopt, en hier ga je dan als lezer helemaal in mee.

En dan….het geheim is werkelijk een pracht van een plot twist! Dit grijpt je bij de kladden en je gretigheid tot lezen gaat van 0 tot 100 in een nanoseconde. De titel is daarbij ook prachtig gekozen en wordt ook op prachtige wijze duidelijk.

De Waard komt met een sterke en beetje dubbele afronding. Mooi gedaan en een volgend boek pak ik graag op.

Conclusie:

Drie en halve sterren oftewel een 7/10 voor Nevels.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen