Wat weer een gevarieerd leesfeest!

Karin Meinen 08 februari 2024
25 spannende verhalen. 20 winnaars. 5 auteurs van LetterRijn zelf, die op uitnodiging hun bijdrage leverden. Het is een winnend concept, want zoals al jaren brengt ook nu Verraad weer een bundel vol kwaliteit.

Het is gewoon zo gaaf hoe verschillend de auteurs het thema verraad invullen. Angelique Suijdendorp levert met het eerste verhaal dan ook geweldig goed werk af. Dit is origineel, pakkend, schrijnend en een lekker tikkie hilarisch. Gauw naar het volgende verhaal dus, want hier word je als lezer blij van.

En hoppaaa daar komt Mijn broer en ik. Een volledig verhaal in een kort verhaal met een einde waar je maag en billen van samenknijpen. Ge-wel-dig.

Zo rol je graag en gretig de bundel door en er zit niet één verhaal bij dat ik ondermaats vind. Ja tuurlijk, ze zijn niet allemaal even sterk of origineel. Vreemdgaan werd bijvoorbeeld ook een paar keer als insteek genomen. Inderdaad best voor de hand liggend, maar toch zijn de verhalen goed en goed geschreven en wist men ook daar een verrassend effect aan mee te geven.

Eveline van Dienst wist me met Hij die zeurt, betreurt ook even op het verkeerde been te zetten. Lekker over de top, maar wel zo dat je er gewillig volledig in meegaat en je breed grijnzend achterlaat. Zonder ook maar iemand te willen benadelen wil ik er toch nog eentje extra belichten en dat is Scheef huisje van Michiel van den Berg. Hier vind ik verraad an sich het sterkst neergezet. Prachtige diepgang. En Alain De Lannoy, ik weet niet wie je bent maar met Kloostergeheimen heb je me verre van onberoerd gelaten! OMG, wat ergg.

Dit allemaal is dus waarom ik elk jaar weer de bundel van LetterRijn wil. Dikke aanrader en als afsluiter wil ik zeker nog even de cover benoemen, want die is echt vet.

Conclusie:

Vier stralende sterren oftewel een 8/10 voor Verraad.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen