Uniek in zijn soort! Vier en halve sterren

Karin Meinen 08 juni 2023
Dank aan HarperCollins Holland voor het recensie-exemplaar.

Waarom ben ik groot fan van deze serie? Omdat het gewoon zo vreselijk goed is op alle fronten. De schrijfstijl, de niet te filmen originele en gruwelijke moorden, een klinkend plot en dan natuurlijk de geweldige Robert Hunter met zijn side kick Carlos Garcia.

Ook met De beeldhouwer tovert Carter weer een thriller van formaat uit de pen. Vanaf het begin is het weer gelijk aan de bladzijdes geplakt zitten en je weet gewoon dat het spannend en maagkrampend gaat worden.

Neem bijvoorbeeld even de scène van iets vergeten zijn en het ophalen. Mennnn ik vind niet zo snel iets eng maar dit is doodeng! De modus operandi van deze seriemoordenaar is werkelijk briljant bedacht. Je ziet het voor je en je weet gewoon niet wat je ziet! Wie en waarom zijn uiteraard hamvragen en het is een leesfeest om Hunter en consorten te volgen gedurende het onderzoek en de jacht op de dader.

Carter weet het allemaal weer ontzettend kundig en beeldig te brengen. Goede dialogen, meerdere lijnen die perfect in elkaar overlopen of samen weten te smelten met een uitwerking waar je U tegen zegt. Hunter zelf blijft naast zijn werk, eigenlijk al een tijdje mysterieus. Ik betrap mezelf erop dat ik dan toch ook zit te hopen dat hij zich in de privésfeer ook wat meer laat zien. Of dat gebeurt laat ik even in het midden. Het zou leuk zijn maar niet noodzakelijk, al zie ik zelf qua personages graag wat meer ontwikkelingen binnen een serie.

Ik zei leuk en wat op zeker meer dan leuk is, is dat het zo verschrikkelijk anders in elkaar zit dan ik gedacht had. Hoe tof is dat dan weer om zo op het verkeerde been gezet te worden, en het einde geeft een pracht van een naschok.

Wat een mega goed boek is dit en ik verheug me ook nu alweer op het volgende deel.

Conclusie:

De gruwelijkheden zijn kenmerkend, maar dat is het briljante plotten ook. Deze steengoede en ijzersterke serie is uniek in zijn soort en behoort met gemak tot mijn favorieten.

Vier en halve sterren oftewel een 9/10.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen