Nog steeds aardige thriller

Kate 16 december 2019
Het exemplaar dat ik las, bevatte een voorwoord van auteur Peter May. Dit was zijn derde thriller, tientallen jaren geleden geschreven. Wat hij meldt, klopt: nog steeds goed leesbaar. Zoals hij zelf meldt: beetje gedateerd - maar ja: het zijn de late jaren '70.

Het verhaal opent met een beschrijving van een man. Hij krijgt een opdracht van een onbekende en vertrekt naar Brussel. Ondertussen krijgt de hoofdpersoon in dit verhaal, een onderzoeksjournalist, het aan de stok met zijn baas. Ook hij reist met een opdracht af naar het EU-hoofdkwartier in Brussel.

Een paar dagen later, vallen er doden. Een autistisch meisje is getuige. Wat heeft zij gezien? Waarom werden er mensen vermoord? Uiteraard slaagt de journalist erin om de waarheid te achterhalen.

Redelijk spannend met een onverwachte draai aan het eind. Leest lekker, ondanks dat het natuurlijk oppervlakkig is en een Brussel beschrijft van eind jaren '70. Maar zoals May opmerkt: neem het thema of het plot. Dit zou gewoon weer kunnen gebeuren, mits de betrokken landen worden vervangen door landen die nu met allerlei illegale zaken bezig zijn.

Lekker, als je even iets makkelijks wilt lezen dat niet al te veel vergt.

Meer recensies van Kate