Geweldig! Vaderlandse geschiedenis in roman-vorm, vertelt zoals het hoort. Dit boek werd goed ontvangen toen het pas uit kwam en meestal heb ik het niet op dergelijke hypes. Zulke boeken vallen vaak zo tegen en stellen diep teleur. Maar niet "Musch"!

Gut, had ik op de middelbare school een geschiedenisleraar gehad die zo kon boeien en vertellen, ik had voor Geschiedenis gekozen! Een stukje vergeten vaderlandse geschiedenis wordt razend spannend verteld als een thriller. Echt, ik heb het boek in net iets meer dan 2 dagen uitgelezen.

Er ligt veel kennis aan de basis van deze roman. De lezer maakt kennis met verschillende personen, waaronder niet alleen heer Musch naar wie het boek is vernoemd. Het beschrijft zijn rol, zijn gekonkel en opkomst en ondergang.

Maar de lezer leert niet alleen hem kennen, maar ook de gebroeders De Witt, de heer Cats en een heleboel anderen die inmiddels vergeten zijn. Ze schrijven brieven, dagboeken, gedichten, schotschriften en meer. Terwijl ze ondertussen anderen dwars zitten, complotten smeden, manipuleren - of zich juist daar allemaal totaal niet om bekommeren.

En het dikke boek beschrijft slechts een korte periode, een paar maanden van een specifiek jaar. Met terugblikken worden de oorzaken en gevolgen beschreven van ambities, keuzes en stom toeval.

Ik sta te popelen om deel 2 te lezen, want dat wordt beloofd aan het eind van dit boek. Er volgt nog meer!

Reacties op: Geweldig!

Musch - Jean-Marc van Tol