Spannend; maar minder horror en gothic

Kate 13 januari 2020
Net zo spannend als haar eerdere thrillers, maar met minder horror dan de vorige die ik van Yrsa Sigurdardottir las. Dit was echt een verademing, na dat zwaar teleurstellende verhaal van McGowan. Wat een verschil!

Hoewel Sigurdardottir ook een aantal bekende elementen in haar verhaal weeft, is zij veel, veel creatiever dan McGowan. "Stuurloos" mixt bekende thema's en elementen tot een verfrissend plot en ontknoping.

Andere fans van deze auteur zullen het stramien herkennen uit eerdere thrillers. Het verhaal wisselt tussen 'heden' en wat er vooraf ging, wat leidde naar het mysterie. Daarbij wisselt het perspectief. De ene keer volg je de advocate en hoofdrolspeelster uit de serie die het raadsel langzaam maar zeker ontwart. Niet dat de conclusies die zij en anderen trekken noodzakelijkerwijs stroken met wat er echt is gebeurd ...

Hoofdstukken waarin je als lezer niet de advocate, haar familie en collega's volgt, verklaren wat er zich in het verleden heeft afgespeeld op het luxe jacht. Aan het begin van het boek staan mensen te wachten op de aankomst ervaan en zijn er getuige van, dat het super-moderne jacht zich in een steiger van de haven van Reykjavik boort.

Hoe kan dit? Problemen met de electronische besturing? Technische fout? Maar dan blijkt er niemand aan boord te zijn. En de jongste dochter van het gezin dat zich aan boord hoorde te bevinden zegt "allemaal dood". Wat is hier aan de hand?

In tegenstelling tot een van de eerdere delen uit de serie die ik las, valt het nu wel mee met spoken. Hoewel het schip wel vervloekt wordt genoemd. Niet dat er geen bloederige of misselijk makende toestanden worden beschreven. Neem receptioniste cum secretaresse Bella en de kopieermachine. Maar daar moet je echt deze uitstekende thriller voor lezen.

Een heerlijke serie van inmiddels 5, dacht ik. Dus ben je nog niet bekend met Yrsa Sigurdardottir: begin met haar eerste thriller, vóór je "Stuurloos" pakt. Bovendien heeft Sigurdardottir niet alleen detectives geschreven rond Thóra Gudmundsdóttir, die zich in "Stuurloos" weer vast bijt in een mysterie. Sigurdardottiir schrijft nu ook detectives met andere speurders in de hoofdrol en is blijkbaar ooit begonnen als kinderboekenschrijfster.

Geen idee hoeveel van haar boeken vertaald zijn naar het Nederlands en hoe eng en spannend die kinderboeken zijn. Haar thrillers zijn beschikbaar in meerdere talen. Ik heb in ieder geval de volgende thriller al op m'n Hebban boekenplank gezet. Kijk er naar uit, deze te lezen!

Meer recensies van Kate