Waar ken ik dit van?

Kate 08 januari 2020
Op zich: leest lekker, houdt er de vaart redelijk in, personages redelijk acceptabel en ... Tja, je voelt het natuurlijk al: een hele, grote maar!

Om spoilers te voorkomen: als je deze thriller zelf wilt lezen om zelf een oordeel te vormen is het wellicht beter niet verder te lezen.

Ben je zoals ik: maak je dat zelf wel even uit en kan het je niets schelen?
Het plot is mijn probleem. Vooral het belangrijkste plot, maar ook twee sub-plots of beter: sub-thema's.

Want ik was nog geen 100 bladzijden ver in dit boek van bijna 400 of er gingen allerlei bellen af. Ben jij ook een fan van Engelse detective series op t.v.? Heb je niet alleen veel thrillers gelezen; maar er ook veel gezien op tv en in herhaling en op DVD en kijk je die DVDs meerdere malen af thuis ... Geheid, dat jij ook een groot rood zwaailicht (denkbeeldig) boven op je hooft aan ziet floepen en dat gaat waarschijnlijk ook niet meer uit nadat je klaar bent met dit boek.

Het plot is gejat! Echt!

Minder dan 200 pagina's in dit boek, wist ik het zeker. Dit plot ken ik van een Engelse detective serie die ik op tv heb gezien. Volgens mij niet Morse, niet Rebus of anderen die ik heb gevolgd. Mogelijk Kavenagh QC of wellicht komt het uit één van de series van Lewis? Geen idee, maar dit plot rond een familie heb ik jaren terug al op tv gezien en in herhaling gezien en wellicht slingert de DVD thuis ergens. Kom ik de juiste aflevering tegen, pas ik deze review er op aan.

En als dat mij al niet stoorde, waren dat twee andere thema's.

Er is de verdwijning van de moeder van de hoofdpersoon? Dat is zo geplukt uit de recente echte, niet-fictieve situatie van een Ierse familie. Heel Ierland kent dit verhaal en vele anderen ook. Scroll even door mijn Hebban lijst van gelezen boeken (ja ik moet echt een plank per jaar maken) en je vindt het. Patrick Radden Keefe's "Say Nothing" - ook beschikbaar in Nederlandse vertaling. Dit non-fictie boek behandelt meer dan alleen deze ingrijpende verdwijning, wat de effecten waren op de kinderen en wie er bij betrokken waren.

Ok: je kan beweren dat in deze thriller de situatie iets is gewijzigd. Feit blijft, dat het persoonlijk verhaal van echte mensen is gebruikt. Misschien heb ik te veel fantasie, maar hoe zou het zijn als het verhaal van Anne Faber opeens opduikt in goedkope thrillers?

Daarnaast zijn er natuurlijk een grote hoeveelheid fictie en non-fictie en films over de Ierse 'opvang' tehuizen en gruwelijke misstanden en misbruik die daar plaats vond. De tehuizen voor ongehuwde zwangere meisjes en hun baby's, zoals beschreven in "Philomena". Ik heb toneelstukken en films gezien. Boeken er over gelezen en gerecenseerd. Gesproken en gecorrespondeerd met auteurs, die soms hun familie-historie beschreven.

Ok: hedendaagse thema's in deze thriller. Las voor mij niet lekker weg. Ik zag dat dit boek de hemel werd ingeprezen. Maar drijft die kurk niet op schrijnende gevallen en wordt daar aan verdiend op deze manier? Ik begon mij af te vragen: kan dat allemaal, is dit ethisch verantwoord, heeft deze auteur geen inlevingsvermogen?

Voor jou zal ongetwijfeld de lees-ervaring anders zijn; maar ik hield van dit alles een erg nare en vieze smaak over. Eigenlijk blijf ik me afvragen: zou het geen ster moeten zijn, in plaats van 3? Maar ja: slecht geschreven, waardeloos is het nou ook weer niet.

Meer recensies van Kate