Familie op de vlucht

Familie op de vlucht is een hartverscheurend verhaal van Diney Costeloe, de bestsellerauteur van "De verloren kinderen' en "Het meisje zonder naam'.

Duitsland, 1937. Naarmate de nazi's het land verder in hun greep krijgen, wordt voor de Joden het leven moeilijker. Ruth en Kurt moeten toekijken hoe hun kinderen, Laura, Inge en de tweeling Peter en Hans, vernederd worden.
Als Kurt wordt opgepakt door de SS, ziet Ruth geen andere mogelijkheid dan met de kinderen aan de hand te vluchten. Maar waar kunnen ze heen, waar zijn ze nog veilig? Wat volgt is een wanhopige zwerftocht door een land waarin helden en verraders er precies hetzelfde uit zien…'
Wie kunnen Ruth en Kurt vertrouwen? Kan men in die tijden iemand vertrouwen? Kan je alleen overleven? Al deze vragen had ik in mijn hoofd toen ik deze flaptekst las.

Ik heb het luisterboek beluisterd via de luisterbieb app. Vanaf de eerste minuut werd ik als luisteraar meegenomen in 1937 waar Joden gevaar liepen. Ik heb alle emoties gehad bij dit boek. Van lachen tot huilen tot woede. Dit boek heeft mij geraakt. De inhoud, spreekster en schrijfstijl hebben mij aangetrokken en ik heb hier geen opmerkingen over.

Ik kan het nog altijd niet geloven dat de Gestapo zo onbeschoft is. Hoe kunnen ze in godsnaam mensen jong en oud zo behandelen. Ik kan dit nog altijd niet begrijpen en ik wil het ook niet begrijpen. In het verhaal werden zelfs de kinderen niet gerust gelaten. Een tijd die een ware nachtmerrie geweest moet zijn.

Door dit boek te beluisteren ben ik te weten gekomen dat mensen vertrouwen niet simpel is. Wie kan je het beste vertrouwen kan je nooit op voorhand weten. Het is al het ware vallen en opstaan. Kurt en Ruth, beide hoofdpersonages uit dit boek hebben het op de tast moeten doen. Ze hebben goeie mensen gekend maar ook mindere mensen.

Door de hulp van anderen is het Ruth en Kurt gelukt te geloven in een wereld waar er een beetje steun is. Zal het lukken elkaar terug te zien en een iets 'aangenamer' leven te leiden ten tijde Hitler? Zelf lezen zou ik zeggen.

Ieder personage die naar voren kwam was leerrijk. Ik hou ervan mensen te leren kennen. Zowel het negatieve als het positieve van de mens. Ieder personage was in de mate van het mogelijke goed uitgewerkt en uniek.

Ruth, de moeder van het gezin is sterk, krachtig en heeft doorzettingsvermogen. Wat heb ik een enorm respect voor Ruth. Wat zij allemaal gedaan heeft om haar gezin te onderhouden, verzorgen is prachtig. Iedereen wil zo'n een moeder die je steunt, graag ziet enzovoort. Ze moet moeilijke keuzes maken en naar mijn gevoel heeft ze altijd de juiste gekozen.

Kurt, de vader van het gezin zet net als zijn vrouw door. Hoe hij aan zijn vrouw denkt ik prachtig. Hij kent zijn vrouw door en door en dit merk je ook in het verhaal. De band tussen die twee wil ik ook ooit in mijn leven meemaken. Ondanks hun verre afstand kunnen de twee te weten komen wat de andere zou doen waar ze ook zijn. Dit komt duidelijker wanneer je het boek leest.

Peter is een Jodenhater maar toch heeft hij een goed hart. Wat hij voor Ruth doet is ongelofelijk. Ik had een glimlach op mijn gezicht toen ik het hoorde.

Dit thema is werkelijkheid geweest. Ik heb mij al veel verdiept in dit onderwerp en toch blij ik mij verbazen wat deze mensen allemaal meegemaakt moeten hebben. Het is een stuk geschiedenis die iedereen moet kennen. De mensen uit die tijd hebben een grote rugzak die ze moeten meenemen. De ene kan er beter mee omgaan dan de andere. Dit was ook zo in het verhaal. Inge (jongste meisje van Ruth en Kurt) en de vader van David (schoonpa van zus van Ruth) hebben het moeilijk. Beide zijn plots anders in hun zijn. Wat wil je met al de haat die er toen was. Een mens zou voor minder bang zijn en anders doen.

Dit boek geef ik 4 sterren. Het is een nieuwe schrijfster die ik zeker zal volgen en haar andere werken zal ik ook lezen met tijd. Wie graag historie en roman in een verhaal heeft moet zeker dit boek lezen. Het is een aanrader.

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure