Het was spannend, maar toch ietwat voorspelbaar...

Kelly 25 oktober 2021
Ik was erg benieuwd naar het slot van de Dark Elements trilogie. Deel 1 en 2 vond ik ontzettend spannend. Dus ik had hoge verwachtingen.

In Ademloos komen alle losse eindjes uit deel 1 en 2 bij elkaar. Kiest Layla voor het licht, of voor het duister? En is het wel zo zwart-wit als Layla altijd gedacht heeft?

Los van de keuze die Layla moet maken over haar eigen leven, en de consequenties die daar aan vast zitten, moet Layla ook een eind maken aan de Lilin. Dit blijkt echter een stuk lastiger dan de wachters en de demonen hadden verwacht, het is immers al eeuwen geleden dat er Lilin rondliepen. Ook Layla heeft een bizarre verandering doorgemaakt waar geen simpele verklaring voor te vinden is. In Ademloos wordt naar alle antwoorden toegewerkt.

Ik heb twee puntjes van kritiek op dit verhaal, en die ga ik zo spoiler vrij mogelijk toelichten. De keuze die Layla moet maken tussen het licht en het duister had beter, misschien wat uitgebreider, uitgewerkt kunnen worden. Ik vond dat deze keuze lichtelijk afgeraffeld was terwijl dit dilemma een groot leven heeft gespeeld in het leven van Layla. Daarnaast vond ik het einde ook voorspelbaar en had ik wat meer diepgang verwacht. Dit zijn twee punten waardoor ik dit boek minder sterk vond dan de eerste twee delen.

Los daarvan, is de verhaallijn wel weer ontzettend spannend en ontwikkelen de personages zich ook door. Het is en blijft een ontzettend goede trilogie die ik echt iedereen kan aanraden! Nu ga ik met nog meer plezier verder lezen in de spin-off, Rage and Ruin ligt al klaar.

Liefs,
Kelly