Sterke YA crossover

Kelly 26 maart 2021
Alles is nu van Amy Giles is een ontzettend sterke YA crossover. Het is niet de eerste crossover die ik lees, tot nu was ik er niet zo een fan van. Ik vond dat het verhaal er vaak onder leed, alsof het een YA verhaal was waar NA elementen in werden gefrutseld.

Dat is bij Alles is nu totaal niet het geval.

Je leest het verhaal vanuit het perspectief van Hadley, een 17 jarig meisje dat gebukt gaat onder de tirannie van haar vader. Haar gezin behoort tot de elite. Haar vader is een zakenman die goed verdiend, haar moeder is lid van elke commissie die er bestaat. Voor buitenstaanders zijn zij het perfecte gezin met knappe dochters, skivakanties en geld. Maar achter gesloten deuren gaat het er heel anders aan toe. De man van het gezin mishandeld zijn oudste dochter zowel geestelijk als fysiek, hetzelfde geld voor zijn vrouw. Alleen de jongste dochter ontspringt, voor nu, nog de dans. Hadley houdt dit niet lang meer vol, maar voor haar kleine zusje blijft ze. Ze wil haar koste wat kost beschermen. Maar hoe lang gaat Hadley dit lukken? En dan gebeurt er iets dat haar leven op zijn kop zet…

Het verhaal begint dan ook meteen met een verhoor. Je leest steeds een fragment van Hadley vroeger en Hadley nu, na het ongeval. Welk ongeval wordt vrij snel duidelijk, samen met de afloop ervan. Door de tijdssprongen wordt er toegewerkt naar wat er nu echt is gebeurt en hoe het heeft kunnen gebeuren. Dit zorgt ervoor dat er ook een licht whodunit element in het verhaal zit.

De focus van het verhaal ligt dus niet op liefde, zoals vaak bij een New Adult wel het geval is, maar op het thema huiselijk geweld. Hadley wordt uitgescholden, gekleineerd, lichamelijk mishandeld en ontzettend streng gecontroleerd. Hadley mag dan ook niks voor zichzelf beslissen, haar vader kiest haar sport, hobby’s en toekomstige universiteit voor haar uit. Alles ligt al vast. Daar komt ook de nodige dwang bij kijken. Het is ontzettend heftig om te lezen, maar het is helaas wel hoe het in de realiteit kan gaan. Ik herkende mezelf erg in Hadley terug. Niet dat mijn vader zo was, maar wel een andere opvoeder in mijn jeugd.

De manier waarop de manipulatie en de dwang naar voren komt in het verhaal is ontzettend intens. Je merkt hoe erg Hadley zich steeds in alle bochten wringt om het iedereen naar de zin te maken, puur omdat ze niet anders gewend is.

Hadley heeft steun aan haar vrienden, die steeds iets meer door beginnen te krijgen. Vooral wanneer Hadley een relatie krijgt wordt het huiselijk geweld erger, waardoor Hadley het ook steeds minder goed kan verbergen. Ook vind Hadley steun bij haar vriendje, hierdoor kan ze ontsnappen aan haar realiteit. Maar tegelijkertijd brengt het haar ook dieper in de problemen. Oh, en een sidenote, er zitten erotische scènes in het verhaal, maar die zijn alles behalve expliciet.

Alles is nu is het perfecte boek voor lezers die graag New Adult verhalen willen lezen, maar niet weg zijn van de erotische scènes die er vaak in voorkomen. Het is een heftig en rauw boek dat bij mij veel emoties heeft los gemaakt.

Liefs,

Kelly