Eindelijk deze serie ontdekt

Kelly 25 oktober 2021
Ja jongens, ik doe het gewoon andersom. Ik begin met het lezen van de spin-off (Storm and Fury) en begin dán pas te lezen in de originele trilogie. Om het spannend te houden, haha. Ik werd door S&F zo nieuwsgierig naar het verleden van Zayne en het verhaal van Layla…. misschien heb ik wat spoilers gelezen in S&F, maar dat deerde me niet. Witheet vond ik namelijk nog steeds mega spannend!

Witheet verteld het verhaal van Layla, ze is half demon, half wachter. Dat is te vergelijken met vuur en water, nacht en dag, eb en vloed. Layla haat dan ook haar demonische helft en doet er alles aan om dit deel van haar te onderdrukken. Dit doet ze door demonen te merken zodat Wachters deze gemakkelijk kunnen opsporen en doden. Layla woont namelijk bij de Wachters, wezens die op Aarde zijn gezet om demonen in toom te houden en uit te schakelen. Dat Layla half demon, half Wachter is, is dus ontzettend bijzonder…. en hierdoor mogen de Wachters haar ook niet echt. Maar gelukkig is Zayne er voor haar, als sinds ze een kind is en voor wie ze nu meer gevoelens koesterd. Echter zal Layla nooit met hem samen kunnen zijn, want naast dat zij half demon is, demonen kan opsporen en markeren, heeft Layla nog een gave: ze kan zielen wegnemen. En door te dicht bij Zayne te komen, zal hij kunnen sterven.

Dan ontmoet Layla bij wat toeval lijkt Roth, een charmante demon. Echter blijkt de ontmoeting niet zo toevallig als Layla dacht, en leert zij door de aparte band die zij krijgt met Roth niet alleen meer over de demonen wereld, maar ook over zichzelf. Alles wat Layla dacht dat dat waar was, of juist een leugen, blijkt toch anders in elkaar te zitten. Wat is haar afkomst, is zij echt zo slecht? Zijn Wachters zo puur als ze lijken, en demonen zo slecht als haar is verteld?

Ik heb een puntje van kritiek: de flaptekst doet het verhaal echt geen eer aan. De flaptekst komt op mij over alsof dit een oppervlakkig, sappy YA verhaal is. Terwijl dit gewoon een ijzersterke YA fantasy is over demonen/engelen met geweldige personages met diepgang, humor, emoties en een spannend plot.

Layla is een outcast, en ja, zij is gedoemd tot een rol die zij niet wil. Maar zo zwart wit is het niet in dit verhaal. Layla worsteld met wie ze is, haar afkomst, de duistere kant in haar. Zij doet zó hard haar best om goed te zijn, om te zijn wat de wachters van haar verwachten, om te zijn wat haar is opgedragen bijna, dat Layla zichzelf daarin verliest en het haar ook letterlijk pijn doet van binnen. Ik denk dat wij ons daar allemaal wel mee kunnen identificeren… Dat Layla zich kwetsbaar op durft te stellen en verder durft te kijken dan haar opvoeding, de normen en waarden die er bij haar zijn ingestampt, maakt dat Layla een rete sterk personage is.

De worsteling die Layla meemaakt met zichzelf, Zayne, Roth, het loyaliteitsconflict… dit alles in combinatie met ontzettend goed uitgewerkte personages, de verhaallijn en de schrijfstijl van Jennifer L. Armentrout, maakt dit tot een van de beste boeken die ik tot nu heb gelezen. Dit zet zeker de toon voor de rest van de trilogie…. ik verheug me al op Steenkoud.

Liefs,
Kelly