Jen Minkman is een held!

Kelly 25 oktober 2021
DVP is een échte held! Jen Minkman heeft besloten met haar uitgeverij alsnog Phobos 4 uit te geven, zodat de serie compleet is. Echt waar, ik sprong een gat door het dak toen ik dit las. Jen verdiend een medaille. Vooral toen ze bekend maakte dat ze OOK nog deel 3 van Ash Princess (Ember Queen) ging vertalen en uitbrengen. De boekenharten van Nederlandstalige lezers vervullen zich met blijdschap, dat is een ding wat zeker is. Alleen voor deze initiatieven al duizend maal dank.

Maar goed, we zijn hier voor Phobos. PAS OP, ALS JE DEEL 1t/m3 NOG NIET HEBT GELEZEN, KAN JE SPOILERS TEGENKOMEN.
Allereerst, wát een dikke pil! Natuurlijk gebruikt Victor illustraties en e-mails in zijn boeken, en schrijft hij erg beeldend wat bijv. te zien is op camera beelden. Ook nu, omdat de pioniers terug op Aarde zijn en de fans nog lang niet klaar zijn om hun helden los te laten. Het Genesis kanaal is nu misschien voor goed verdwenen, maar alles wat zij hebben meegemaakt en verloren niet. Dat zij nu weer terug op Aarde zijn, wil ook niet zeggen dat alles weer rustig is. De pioniers krijgen te maken met de veranderingen die de Aarde heeft meegemaakt door het broeikaseffect. Zowel economisch, als maatschappelijk en ecologisch. Er is veel veranderd. Daarnaast speelt er ook nog heel wat drama rondom de sterfgevallen, rapport Noé en andere zaken… de meningen van het publiek zijn hard en uitgesproken.

Los daarvan zijn een aantal pioniers nog in ballingschap in de Cupido. Zullen zij ooit kunnen terugkeren naar de Aarde? Zal Kelly ooit genezen van de Marsziekte? Zal Léonor ooit de rust vinden waar zij naar zoekt?

Ik ben zo ontzettend blij dat ik dit boek heb kunnen lezen, eindelijk kon ik het verhaal van de pioniers afsluiten. Alle losse eindjes kwamen nu bij elkaar. Dit boek is weer op en top Victor Dixen. Ik merkte er helemaal niks van dat dit boek is vertaald en uitgebracht door een andere uitgever. Alleen is de rug van het boek anders dan de andere ruggen, omdat er iets is mis gegaan met de communicatie tussen de uitgevers. Ik zet het boek gewoon ondersteboven in de kast en dan klopt deel 4 ook met de eerste drie delen. Probleem opgelost!

Dit boek was een dikke pil, zoals ik al eerder benoemde schrijft Victor erg gedetailleerd zodat je echt een compleet beeld hebt van het verhaal. Dit heeft één voordeel, en één nadeel. Het voordeel was, ik zat vrijwel meteen weer helemaal in het verhaal en wist vrij snel weer wat er allemaal was gebeurt na al die jaren. Het nadeel, ik had rond het midden van het boek soms moeite met doorlezen door al die details. Soms leidde het nogal af. Maar toen ik daar eenmaal doorheen was…. ging ik als een trein richting het einde.

En het einde? Dat had ik dus echt niet zien aankomen. Ik weet ook niet of ik vrede heb met het soort einde wat we nu hebben gekregen. Dat moet ik nog even laten bezinken.

Liefs,
Kelly