Dus, ben jij fan van een goede historische, spannende YA? Hou je van de Titanic? Dan is dit boek echt 100% iets voor jou.

Kelly 25 oktober 2021
Ik ben zo enthousiast over dit boek! Ik had Unsinkable al proef gelezen, maar ik was ontzettend benieuwd naar het eindproduct. En wauw, Lotte heeft me niet teleurgesteld.

Kitty is een jonge meid van 16 jaar, die alles kwijt is geraakt. Waar haar eerst een zonnige en veilige toekomst wachtte, staat deze nu al twee jaar op losse schroeven. Door een slechte zakelijke inschatting van haar vader, is hun gezin alles kwijt geraakt. Kitty was bang ook haar verloofde kwijt te raken, maar gelukkig maakt het Benedict niks uit dat Kitty en haar familie hun status verloren is. Kitty werkt dus ontzettend hard om haar toekomst alsnog veilig te stellen en een nieuw leven te starten met Benedict.

Deze nieuwe start lijkt haar op een zilveren dienblad te worden aangereikt als Kitty een vacature in de plaatselijke krant ziet: een baan als kamermeisje op te Titanic, die naar de VS zal varen. Kitty wil daar een nieuwe start maken samen met haar toekomstige man. Haar ouders zien dit plan niet zitten. Vader is een dronkaard, moeder is ziek. Wie gaat hen onderhouden? Toch zet Kitty haar plan door. Maar als haar broer Colin, die werkt aan de Titanic, ineens ontzettend gestresst en geheimzinnig gedrag vertoond, lijkt haar plan in duigen te vallen. Is de Titanic wel zo veilig als wordt beweerd?

Het personage van Kitty is erg dubbel. Ze komt erg krengerig en verwend over, echter is zij wel heel realistisch neergezet. In het begin van 1900 was status en geld erg belangrijk, zonder was je gedoemd tot een moeilijk en hard leven. Dat Kitty haar zorgeloze toekomst kwijt is geraakt en hier boos om is, maakt haar niet ondankbaar. Ze werkt ontzettend hard als kamermeisje in een hotel en helpt haar moeder in huis waar ze ook maar kan. Wel kijkt Kitty met een kritische blik naar haar ouders, die ik ook niet meer dan logisch vind. Waarom laat vader zich zo gaan en drinkt en gokt al het geld op. Moeder zegt niks over het gedrag van vader. De lasten van de financiën komen vooral op de schouders van Kitty en haar broer Colin terecht. Hier vind Kitty iets van. Vooral omdat Kitty een nieuwe toekomst wil opbouwen met haar verloofde, waar ouders nu niet meer achter staan gezien de huidige (financiële) situatie. Kitty wil zich vooral losbreken van haar gezin, als de rebelse puberdochter die ze is.

Maar als snel blijkt haar plan geen goed idee meer. Colin gaat gebukt onder de geheimen die de Titanic met haar meedraagt en hij is doodsbang dat zijn zusje hier de gevolgen zal moeten dragen als zij als kamermeisje voet zet op de Titanic. Langzaam maar zeker komt Kitty achter deze geheimen, maar ze is vastbesloten om mee te gaan. Alleen al om Colin niet alleen te laten. Maar eenmaal aan boord, lijkt het dat het allemaal nog veel gevaarlijker is dan zij hadden verwacht.

Lotte neemt je echt mee in het verhaal, de complottheorie. Het lijkt allemaal zo logisch. Het verhaal rondom de Titanic (de complottheorie dus) wordt zo duidelijk en sterk verteld. Er zijn geen gaten in het verhaal, ik heb ze tenminste niet ontdekt. Tot het einde zit je op het puntje van je stoel te lezen, terwijl je natuurlijk al lang weet wat er gebeurt. Toch blijf je hoop houden samen met Kitty….

Sommige scènes herken je uit de film, maar zijn toch helemaal eigen. Dit vind ik ook heel sterk van Lotte. Ik ben zo boos geweest tijdens het lezen! De ramp die zich voordoet met alle rampzalige gevolgen, je wilt niet dat die dingen gebeuren. En dat einde…

Ik ben ontzettend benieuwd naar de volgende boeken van Lotte. Ik hou van haar schrijfstijl, hoe ze mij meeneemt in haar verhaal, dat ik zelfs boos word tijdens het lezen omdat Lotte me weet te raken. Ik ben zo blij dat dit boek ook zoveel waardering krijgt! Dit heeft Lotte – dit boek – ook meer dan verdiend.

Liefs,
Kelly