Fatale keuzes

Kelly 26 maart 2021
Bij deze titel ging ik echt uit mijn comfortzone. Thrillers laat ik echt áltijd liggen omdat het niet mijn ding is. Er zitten voor mij te veel triggers in thrillers (ik ben namelijk wel iemand die eerst echt iets probeert voordat ik zeg dat het niets voor me is) en de thrillers die ik heb gelezen leken voor mij allemaal op elkaar. Door de boeken van Chinouk Thijssen ben ik de YA thrillers echt gaan waarderen, dus toen ik werd gevraagd of ik Fatale keuzes een kans wilde geven heb ik toegegeven.

Emily is een studente criminologie die stage gaat lopen bij de rechercheurs van de politie. Via een vriend van haar overleden vader, die ook rechercheur was, krijgt ze de kans om deze stageplaats te bemachtigen. Als Emily er achter komt dat haar vriendin en huisgenoot Lisa een gewelddadige vader heeft die weer contact zoekt, kan Emily het niet laten om even buiten het boekje te gaan. Emily komt achter informatie en deelt dit met Lisa, maar ze houdt er een slecht gevoel aan over zodra Lisa besluit contact te zoeken met haar vader.

Daarnaast loopt de relatie van Emily ook niet zo lekker, omdat ze gevoelens heeft voor een ander. Dit alles zorgt ervoor dat het leven van Emily een wending krijgt die ze nooit had kunnen zien aankomen.

Ik moet bekennen, dit boek is anders dan de thrillers die ik ken. Op een hele positieve manier.

In dit boek lees je vanuit verschillende perspectieven en tijdlijnen. De hoofdpersoon is Emily, maar je leest ook korte hoofdstukken vanuit het perspectief van andere personages. De tijdlijnen liggen in het heden, verre verleden en, om het even zo te noemen, het “korte termijn verleden”.

Soms was dit voor mij verwarrend omdat je vrijwel meteen met veel verschillende verhaallijnen en personages te maken krijgt. Het duurde ook even voordat ik alle linken had gelegd, omdat dus wel alles in verband staat met elkaar. Als thriller groentje weet ik natuurlijk niet of dit de normale gang van zaken is, maar ik vond het soms verwarrend en niet zo soepel lezen.

Wat wél weer zo is, is dat het verhaal mij meteen pakte en de hoofdstukken ook niet te lang zijn. Hierdoor zat ik meteen in het verhaal en was de detective in mij meteen actief. Ik vind het super interessant, mede door mijn eigen werk, om personages te observeren en tussen de regels door te lezen. Waar ik achter ben gekomen door YA thrillers, is dat de kleinste kruimeltjes informatie vaak van groot belang zijn voor de onthulling. En die wil ik vinden!

Het fijne aan Fatale keuzes is dat de leeftijden van de hoofdpersoon in de New Adult categorie passen. Hierdoor was de overstap voor mij ook makkelijk te maken. Ook de relatie- en persoonlijke problemen en hoe Emily dingen meemaakt waren voor mij vertrouwd. Ik ben dus super blij dat de Joanne van Hamley Books mij heeft over weten te halen om dit boek te lezen, want ik heb ontzettend genoten.

Voor liefhebbers van New Adult die eens een overstap willen maken naar thrillers is het boek Fatale keuzes echt een ideaal uitstapje. Ik was van begin tot eind geboeid, ik hoop echt dat er meer van dit soort titels uit Nina’s pen komen!

En dat zegt iemand die thrillers zo goed als afgeschreven had.

Liefs,

Kelly