Mijn eerste keer

Kelly 25 oktober 2021
Ik moet meteen iets bekennen. Dit is het eerste boek wat ik heb gelezen waar een liefde tussen twee mannen centraal staat. Ik heb altijd het liefste fantasy of dystopische boeken gelezen, en daarin lees je vooral hoe de wereld gered wordt door bijzondere wezens, of mensen met speciale krachten. Sinds een poos merk ik dat mijn interesse steeds meer verschuift naar NA en Feel good boeken. Toen ik dit boek op de lijst bij Dutch Venture Publishing zag, was ik meteen nieuwsgierig. De flaptekst sprak me meteen aan. En zo begon ik dus aan het verhaal van River en Anne.

River is een man die werkt als SEH-arts. Je komt er meteen achter dat hij lange tijd getrouwd is geweest, maar hij is al enige tijd gescheiden. Ook is al snel duidelijk dat hij veel heeft meegemaakt, en dus een flinke rugzak heeft. Maar wat precies, daar kom je gaandeweg achter, samen met Anne.

Anne is een neurochirurg in opleiding. Hij is al ver in zijn studie gezien zijn leeftijd. Anne is eigenlijk nog niet echt uit de kast en heeft weinig tot geen ervaring met relaties en mannen. Ook Anne heeft zijn dingen, die zijn voortgekomen uit een pestverleden. Hij heeft namelijk rood haar en heel veel sproeten, waar hij zich vroeger ontzettend voor schaamde.

River en Anne wonen in hetzelfde flatgebouw, dus de twee komen elkaar al snel tegen. Bij beiden is het eigenlijk liefde op het eerste gezicht. Echter hebben beide mannen hun redenen, zowel uit het verleden als door het heden, om terughoudend te zijn. Kunnen de scherven van deze mannen samen komen tot iets moois, of zal het alleen maar zorgen voor pijn?

Je leest de hoofdstukken afwisselend vanuit het perspectief van River en Anne, waardoor je beide personages steeds beter leert kennen maar ook leest hoe zij situaties en elkaar interpreteren. Dit zorgt ervoor dat je als lezer erg geboeit blijft, want je hoopt steeds meer informatie te krijgen over het verleden van River en Anne maar je wilt óók weten hoe zij situaties ervaren. Want het is wel duidelijk, dat gedrag wat jij zelf niet door hebt veel kan losmaken bij iemand anders.

Gaande weg spelen er heftige situaties in het verhaal. Dit is ook kenmerkend voor een NA boek. Wat ik zelf prettig vond, is dat Anne May deze situaties goed duidelijk kan maken, zonder deze heel specifiek of gedetailleerd te beschrijven. Hierdoor wordt je als lezer een soort van “beschermd”. Dit kon ik erg waarderen, omdat ik zelf geen disclaimers nodig heb in een boek, maar sommige thema’s wel heftig vind om te lezen.

Ik heb dit boek in één ruk uitgelezen. Ik kon River en Anne niet los laten voor ik wist dat het op de een of andere manier toch goed ging komen. Ik kon me meteen zo inleven in deze twee mannen, ik wilde ze beschermen maar af en toe ook door elkaar schudden. Wat een boek…

Even een kleine tip, voor wie wel een disclaimer nodig heeft, in het dankwoord staat wat je kunt verwachten. Dus, wie het nodig heeft… blader daar achter eerst even naar toe.

De boodschap die Anne May wil uitdragen met dit boek vind ik ook erg mooi. Ik kan niet anders dan me daarbij aansluiten. En zoals River zegt: “Nooit jezelf verontschuldigen voor iets wat je niet hebt gedaan. En ook nooit de schuld op je nemen omdat je denkt dat een ander je dan aardiger gaat vinden”.

Liefs,
Kelly

P.S.: Dit boek is onderdeel van een serie, maar kan je prima los lezen. In elk deel komt een koppel uit de flat waar Anne en River wonen aan bod.

Meer recensies van Kelly