Rauw, meeslepend en hartverwarmend

Kelly 12 oktober 2019
Kom naar huis begint met een proloog waardoor je meteen in het verhaal wordt getrokken. Het is een heftige scène over huiselijk geweld binnen een relatie waar je kippenvel van krijgt. Een veelbelovende en sterk begin van een meeslepend New Adult verhaal.
Het is al vrij snel duidelijk dat Hannah veel heeft meegemaakt. Ze komt uit een gewelddadige relatie, die nog steeds grip op haar heeft. In dit boek wordt realistisch weergeven dat het niet zo simpel is zoals veel mensen beweren. "Als je wordt geslagen vertrek je toch gewoon!" is iets dat vaak wordt geroepen. Helaas zijn de wonden en littekens vaak veel dieper dan die op het lichaam zichtbaar zijn...
De andere POV is Luc, een man die een eigen uitgeverij heeft. Zijn familie hoort bij de elite, en daar komt helaas een boel bij kijken waar hij geen trek in heeft. De pers, mensen die hem alleen interessant vinden om zijn geld en status, etc. Als hij dan zijn verloofde betrapt met een ander, besluit hij het helemaal anders te gaan aanpakken.
Als Hannah dan in Luc's leven komt, merkt hij dat er iets veranderd. Door het contact met Luc krijgt Hannah weer hoop. Maar door geesten uit hun verleden staat het kaartenhuis op instorten.
Wat ik erg prettig vind aan dit verhaal is dat de rijkdom van Luc niet op de voorgrond staat, maar vooral de kommer en kwel die ermee gepaard gaat. Geld en status gaan gepaard met verwachtingen en verantwoordelijkheid en daar ligt de nadruk op. Hierdoor voelt zijn personage (en het verhaal) ook realistisch aan.
Hoe Hannah's personage en verhaal tot leven wordt gebracht vind ik echt prachtig. Ik voelde haar pijn, angst en onzekerheden tijdens het lezen, ik wilde haar zo graag beschermen en laten zien dat niet iedereen haar pijn wil doen. Hannah is ontzettend aandoenlijk en heeft ontzettend gevatte humor. Ik heb van haar genoten.
Kom naar huis is echt een mega sterk verhaal. Het is realistisch, bevat een flinke dosis humor (ik heb vaak hardop moeten lachen) maar is ook rauw en aangrijpend. Deze New Adult van Emma Anna past zeker in hetzelfde straatje met de boeken van bijv. Colleen Hoover!

Meer recensies van Kelly