Een heerlijke fantasy

Kelly 16 juni 2019
Ik was wel weer even toe aan een goeie fantasy. Ik had dit boek al een tijdje in de kast staan en op aanraden van een heleboel mensen, ben ik er toch maar in begonnen. En ik had er zeker geen spijt van.

Je leest over een fantasy wereld waar Diabolics zitten opgesloten in kennels en waar de elite er een kan uitkiezen, net alsof je een hond uit een asiel meeneemt. Diabolics zijn mensenwezens, maar ze zijn getraind om te doden en worden een soort van gehersenspoeld dat ze diegene die ze moeten beschermen lief hebben. Nemesis wordt gekoppeld aan Sydonia en Nemesis doet er dan ook alles aan om haar de beschermen. Al zou ze de moeder van Sydonia moeten opeten omdat ze boos wordt op haar dochter.

De familie van Sydonia is een doelwit van de Keizer, haar vader heeft namelijk een andere visie op hoe dingen aangepakt zouden moeten worden dan de Keizer. De vader van Sydonia wordt gezien als een soort heidene, iemand die zijn geloof en de wet van de Keizer verloochend en wordt dus nauwlettend in de gaten gehouden. Sydonia is de opvolger van haar vader, dus ook Sydonia loopt steeds gevaar. Nemesis is dus ontzettend belangrijk om Sydonia’s veiligheid te waarborgen. Als Sydonia dan naar het hof van de Keizer moet, besluit haar moeder dat Nemesis moet gaan om Sydonia te beschermen. Nemesis is echter een moordmachine, die niks snapt van menselijke emoties, communicatie of etiquette. Ze krijgt een snelcursus ”hoe gedraagt een meisje van adel zich” en wordt weggestuurd. Hier komt Nemesis voor een paar pittige situaties te staan. Weet Nemesis zich te redden, of wordt ze doorzien? En dan heb je ook nog de maffe neef van de Keizer, Tyrus, die iets los maakt in haar. Kan ze hem vertrouwen, of speelt hij een gevaarlijk spelletje? Nemesis komt in een gevaarlijk loyaliteitsconflict terecht. Zou ze toch haar eigen keuzes kunnen maken?

Zoals je leest heeft dit boek een paar ontzettend interessante verhaallijnen. De worsteling die Nemesis heeft met haar gevoelens voor Sydonia en het ‘menselijke bestaan’ is ontzettend interessant. Nemesis stapt situaties in, totaal onwetend, waar bij ons al de alarmbellen af zouden gaan. Dit is erg goed uitgewerkt en ik heb daardoor ook nagelbijtend zitten lezen bij sommige stukken. Nemesis luisterde ook niet erg vaak naar mijn waarschuwingen. En ja, ik waarschuwde een fictief persoon. Zo zat ik in het verhaal.

De politieke spelletjes vind ik erg interessant om te lezen, daarom lees ik graag boeken die zich afspelen aan het hof. De intriges, roddels, heerlijk. Ook in dit verhaal worden de lijntjes langzaam uitgezet en kan je uiteindelijk alles met elkaar verbinden. Dat maakt dit boek ook erg spannend. De personages spelen hier natuurlijk ook een grote rol in. Deze zijn goed uitgewerkt, de dialogen verlopen soepel en lezen fijn weg.

Het enige wat ik jammer vind, is dat dit boek wel weer dingen wegheeft van andere boeken die ik eerder heb gelezen. Alles is natuurlijk wel al een keer gedaan, misschien ligt het er aan dat ik meerdere van dit soort boeken achter elkaar heb gelezen. Daarom heeft dit boek 4 sterren.

Maar, de conclusie: een tof fantasy verhaal met interessante elementen en verhaallijnen dat je helemaal mee trekt in het verhaal. Ik hoop dat deel twee niet langer wordt uitgesteld, want ik wil verder lezen!

Meer recensies van Kelly