Weer een prachtig boek van Emma Anna

Kimberly 27 september 2020
Ik moet eerlijk zeggen dat ik enorm blij was dat er weer een mooi boek van Emma Anna uitkwam. Tegelijkertijd was ik ook een beetje bang. Toen ik de flaptekst las was het al duidelijk dat het geloof een grote rol zou spelen in het boek. Zelf ben ik Christelijk (protestants) en ik wist niet zo goed wat ik hiervan moest verwachten, hoe zou dit boek het geloof neerzetten? Ik had geen idee.

Tot onze wegen scheiden gaat over Ada, ze woont al haar hele leven in het stenggelovige Breesden. Ze staat op het punt om te trouwen met de zoon van een oude dominee. Voor haar studie moet ze regelmatig naar Roosendaal, hier ontmoet ze Belen. Belen is een jongen van 19 die de zoon is van een Griekse restauranteigenaar. Ada krijgt hier de mogelijkheid te helpen als serveerster.

Al gauw merkt Ada dat ze twee verschillende personen is. De ene Ada is het meisje uit Breesden die binnenkort gaat trouwen, de andere Ada is het meisje dat als serveerster in een restaurant werkt, hoewel ze weet dat haar ouders dat nooit goed zouden vinden. Ada probeert haar twee verschillende levens gescheiden te houden, maar nadat ze getrouwd is zal dat niet meer gaan.
Ada en Belen raken steeds beter bevriend, zoiets heeft Ada nog nooit meegemaakt. Hun gevoelens gaan steeds dieper en elkaar loslaten is zo moeilijk. Ada weet niet welke versie van zichzelf ze nou werkelijk is, iets wat ze moet besluiten om door te kunnen gaan met haar leven. Zal ze alle mensen die ze tot nu toe kent kwijtraken door de keuze? En heeft ze nog een keuze?

‘Tot onze wegen scheiden’ is geen NA zoals een NA normaal is, dit verhaal is goed doordacht en behandeld serieuze onderwerpen waar het meer gaat om een relatie dan om seks. Dit vond ik heel mooi en heel passend bij het boek. Ook als je normaal geen NA leest, zou ik ‘Tot onze wegen scheiden’ aanraden.

Dit boek viel me echt enorm mee, persoonlijk vind ik de situatie waarin Ada zit een hele verstikkende omgeving. Ik raakte echt gefrustreerd over het feit dat haar hele gemeenschap haar zo de wetten oplegde in plaats van haar te helpen om haar band met God op te bouwen. Ik vond het boek niet veroordelend naar Christenen, het ging hier voornamelijk om Breesden. (een fictief dorpje in Nederland)
Ik kon me goed inleven in Ada, Ada heeft veel twijfels over wat goed en fout is. Ada heeft twijfels over Belen, en over wie ze werkelijk is. Het was heel mooi om te lezen hoe Ada haarzelf ontwikkeld. Dit verhaal is ook weer zo mooi geschreven dat je eigenlijk niet anders kan dan het in een ruk uitlezen. Ik heb dit boek als e-book gelezen maar ik heb dit boek meteen besteld als paperback, zo kan ik hem nog vaak herlezen.

Meer recensies van Kimberly