Niet omver geblazen

Kitty Bruggeman 24 december 2021 Hebban Team
Anomalie is een verhaal waarin de schrijver onderzoekt hoe mensen omgaan (of niet omgaan) wanneer hun idee van de werkelijkheid niet meer klopt. Een vlucht van Parijs naar New York komt in een storm terecht en landt vervolgens in de VS - twee keer, één keer in maart, één keer in juni 2021. Hetzelfde vliegtuig en dezelfde mensen. Alsof er een kopie gemaakt is. Hoe gaan de dubbelgangers daar mee om?

Het verhaal bestaat uit drie delen en van de ruim 400 passagiers uit het vliegtuig leren we er een aantal beter kennen en volgen we hun avontuur.

De schrijfstijl is prettig, maar her en der kent het ook elitaire stukken tekst die erg wetenschappelijk zijn. Helaas gaat dit voor mij ten koste van de leesbaarheid en het leesplezier. Om het verhaal te kunnen volgen is het van belang om je hoofd er goed bij te houden. Verder is het een origineel verhaal over een beangstigend gegeven en zit het geraffineerd in elkaar. Regelmatig vroeg ik mezelf af hoe het zou zijn om geconfronteerd te worden met een dubbelganger. Op het einde komen alle verhaallijnen samen, maar doordat het oppervlakkig blijft dooft het verhaal als een kaars uit. In verwarring bleef ik achter met een enigszins bizarre laatste bladzijde. Hierdoor was de leesbeleving minder meeslepend dan verwacht.

Anomalie was een vermakelijk avontuur, maar heeft mij niet omver geblazen.

Meer recensies van Kitty Bruggeman