Feilbaar geschreven

Laura 19 juni 2021
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: ik snap niet dat mensen zo enthousiast zijn over dit boek. Het behandelt interessante thema’s over wat onze keuzes beinvloedt, maar de manier waarop is vrij onaantrekkelijk.

Ik vind het boek niet lekker lezen. Op sommige punten lijkt het boek wel een reclamecampagne te zijn voor het succes van de auteur en een dagboekbeschrijving van hoe sommige onderzoeken tot stand kwamen. Er zit ook veel herhaling in. Positief punt is dat wel wordt teruggegrepen op eerder besproken onderwerpen. Lastig is dat niet steeds de uitleg van de begrippen daarbij wordt herhaald. Als appendices zijn twee onderzoeken bijgevoegd en als je alleen die leest, heb je het belangrijkste van het boek meegekregen en de meeste voorbeelden al gelezen. Ook de manier waarop gehamerd wordt op de twee systemen van denken vond ik onprettig.

Het boek is inmiddels al 10 jaar oud. Mijn editie is druk 21 en alsnog staan er soms fouten in. Zo worden op p. 480 twee elementen van een probleem door elkaar gehaald.

Als je door de schrijfstijl heen kunt kijken, is er veel te leren over de baises in het menselijke denken. Ik vraag me alleen af of een ander boek dat niet op een meer gestructeerde manier doet.

Meer recensies van Laura