Gemengde gevoelens, net het echte leven

Laura 12 augustus 2023
Ik las dit boek samen met de Hebban Leesclub. Wat een fantastisch boek! Dit boek kan zo op alle lijstjes van boeken die je rechtenstudenten cadeau kunt doen. De auteurs omschrijven erg goed de gedachtes en struggles van beginnende juristen. Ik waardeer het vooral dat alle grote rechtsgebieden (straf, burgerlijk en bestuursrecht) voorbijkomen. Ik vind wel dat de rol van de toeslagenaffaire in dit boek groter wordt voorgedaan dan het is. De belofte van een verhaal over de toeslagenaffaire wordt niet ingelost in het verhaal en ergens is dat wat ongepast. Het boek laat wel goed de menselijke kant zien van de professionals betrokken bij de rechtspraak, de invloed van de persoonlijke ervaringen op hoe de rechter een zaak ervaart en ernaar kijkt. Met name dit perspectief maakt dat ik dit een goed boek vind. Tegelijkertijd is het boek soms wat slordig. Van taalfouten tot wat oppervlakkig blijvende personages en onlogische zijpaden in het verhaal. Maar goed, het leven is ook niet perfect, dus ook in dat opzicht is dit verhaal een goede reflectie.

Meer recensies van Laura