Een echt meisjesdagboek

Laura19907 22 oktober 2019
Renia krijgt een dagboek en begint hier in te schrijven. Het bijzondere is dat ze dit boek krijgt vlak voor oorlogstijd.
Als snel begint de oorlog in Polen en schrijft ze in het dagboek de frustraties van zich af.

Wat de samenvatting doet voorkomen is dat het dagboek gaat, het wordt immers vergeleken met Anne Frank, dat zich vooral het leven van Renia in oorlogstijd wordt beschreven.
Hierdoor wilde ik het boek graag lezen, maar nu ik het boek uit heb, ben ik hier het niet helemaal mee eens.
Grotendeels gaat het dagboek, ja hoe kan het ook anders voor een meisje van die leeftijd.
Over jongens, meiden problemen, ruzies en vooral het missen van haar moeder.
Verder schrijft ze erg veel gedichtjes, erg knap voor een meid van haar leeftijd, maar niet helemaal mijn interesse.
Naarmate het boek vordert merk je wel meer van het oorlogsleven in Renia's omgeving, maar zo hoe Anne schreef over de ontberingen, angsten, etc. Is het bij Renia niet.
Verwacht je een oorlogsdagboek, dan kom je een beetje 'bedrogen' uit.
Hoe je van poëzie en het levensverhaal van een jong meisje moet je dit zeker lezen.
Verder vond ik het erg lastig dat sommige hoofdpersonen verschillende benamingen hadden en de kenmerkende hak op de tak van die leeftijd was soms moeilijk doorlezen.

Het nawoord en de verduidelijking uiteindelijk aan het einde van het dagboek maakt het wel weer een stuk tragischer en raakte me wel.

Het boek is uiteindelijk niet helemaal naar verwachting, maar wel interessant om toch te lezen.
3 sterren voor dit boek

Meer recensies van Laura19907